Modernizacja, globalizacja, cywilizacja: wybrane zagadnienia studiów nad kulturą (filozofia kultury) 4018-SEM6Z
Celem kursu jest przygotowanie studenta do samodzielnej, pogłębionej refleksji nad kulturą współczesną i jej wytworami w powiązaniu z najnowszą myślą humanistyczną (z zakresu filozofii, filozofii kultury, socjologii, itd.)
Na zajęciach studenci zdobywają orientację w wybranych najnowszych kierunkach refleksji humanistycznej, od studiów postkolonialnych do filozofii postmodernistycznej.
Poruszane będą w szczególności takie zagadnienia, jak problemy tożsamości i obrazu innego, status wiedzy, w tym wiedzy antropologicznej, status historii, globalizacja , społeczeństwo wielokulturowe, postkolonialność.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakesie wiedzy:
Po ukończeniu zajęć, student
- ma pogłębioną wiedzę o rodzajach oraz specyfice dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;
- zna terminologię z zakresu filozofii i antropologii kultury na poziomie rozszerzonym;
- ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę szczegółową, obejmującą teorie i metodologie z zakresu badań kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych;
- zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych na poziomie umożliwiającym współpracę multi- i interdyscyplinarną z przedstawicielami tych dziedzin;
- ma szczegółową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju badań kulturoznawczych i tradycjach badawczych;
- ma szczegółową wiedzę o współczesnych kierunkach w badaniach nad kulturą.
W zakesie umiejętności:
Po ukończeniu zajęć, student
- potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe różnym dyscyplinom zajmujących się badaniami kulturoznawczymi, zna potencjał warsztatu interdyscyplinarnego;
- aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy;
- potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych baz danych i czasopism.
W zakresie kompetencji społecznych:
Po ukończeniu zajęć, student
- rozumie potrzebę pracy w grupie multi- oraz interdyscyplinarnej, a także konsultacji z przedstawicielami innych dziedzin;
- ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy;
- uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 25% oceny końcowej
Pisemna praca roczna – 25% oceny końcowej
Egzamin ustny – 50% oceny końcowej
Literatura
Clifford Geertz, Interpretacja kultur, Kraków 2005 - rozdział "Opis gęsty - w poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury".
Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.
Eric Hobsbawm (red.), Tradycja wynaleziona, Kraków 2008.
Jean-François Lyotard, Kondycja ponowoczesna, Warszawa 1997 - rozdziały: "Funkcja narracyjna i uprawomocnienie wiedzy" oraz "Opowieści legitymizujące wiedzę".
Clifford Geertz, Dzieło i życie. Antropolog jako autor, Warszawa 2000 - rozdział "Być Tu".
Frederic Jameson, "Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne", w: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. Ryszarda Nycza, Kraków 1996.
Gianni Vattimo, "Postnowoczesność i kres historii", w: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. R. Nycza, Kraków 1996.
Jean Baudrillard, "Precesja symulakrów", w: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. R. Nycza, Kraków 1996; Wojny w zatoce nie było, Warszawa 2008.
Zygmunt Bauman, "O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie", w: Dylematy wielokulturowości, pod red. W. Kalagi, Kraków 2004; Razem osobno, Kraków 2005.
Edward Said, Orientalizm, Warszawa 1991.
Andrzej Szahaj, E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Kraków 2004 - rozdział "Ideał wielokulturowości w świetle filozofii polityki".
Appiah, Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych, Warszawa 2009.
Y. Courbage, E. Todd, Spotkanie cywilizacji, Kraków 2009.
A. Bielik-Robson, Na pustyni. Kryptoteologie nowoczesności, Kraków 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: