"Ideowe i materialne aspekty życia społecznego" - seminarium pomocnicze 4018-SEM58-CLASS
Zajęcia mają trzy, podstawowe cele: wprowadzenia do dyskusji w szeroko pojętych naukach społecznych na temat kwestii, które są fundamentalne nie tylko dla tychże, ale szerzej – dla rozumienia nowoczesności jako epoki historycznej oraz formacji cywilizacyjnej. Dyskutować będziemy na temat kanonicznych teorii oraz perspektyw teoretycznych, tudzież kluczowych problematyk, związanych z kolejnymi, historycznymi odsłonami trzech, tytułowych idei. Po drugie, podczas seminarium, poprzez analizę historyczną, społeczną oraz ekonomiczną zastanowimy się na aktualnością oraz przemianami znaczenia, funkcji oraz efektów idei Rewolucji Francuskiej. Po trzecie wreszcie, poprzez interdyscyplinarny charakter seminarium, będziemy chcieli dostrzec kluczowe podobieństwa oraz różnice w ujmowaniu tytułowych idei w trzech, różnych dyskursach naukowych oraz ich pochodnych (w postaci debat publicznych, historyków idei, socjologów, czy ekonomistów).
(1) 1789 [REWOLUCJA]
(a) Rousseau, Rozprawa o nierównościach; Rousseau, Umowa społeczna
(b) Foucault, Czym jest oświecenie; Nadzorować i kara; Rządomyślność
(c) Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów; Teoria uczuć moralnych,
(2) 1850 [DEMOKRATYZACJA]
(a) Tocqueville, Dawny ustrój i rewolucja; O demokracji w Ameryce
(b) Sennett, Upadek człowieka publicznego,
(c) Veblen, Teoria klasy próżniaczej; Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi
(3) 1900 [KWESTIA ROBOTNICZA I EMANCYPACJA KOBIET]
(a) Russell, Drogi do wolności; J.S. Mill, Poddaństwo kobiet
(b) Polanyi, Wielka transformacja; Bendix, Work and Authority in Industry
(c) Kula W. Historia, zacofanie, rozwój; Piketty, Kapitał w XXI wieku
(4) 1918 [NACJONALIZM I RUCHY MASOWE]
(a) Acton, Historia wolności; Ortega y Gasset, Bunt mas
(b) Simmel, Pieniądz w kulturze; Lippman, Public opinion; Anderson, Wspólnoty wyobrażone
(c) Acemoglu, Robinson, Dlaczego narody przegrywają
(5) 1945 [PAŃSTWO BEZPIECZEŃSTWA SOCJALNEGO]
(a) Luhmann, Teoria polityczna państwa bezpieczeństwa socjalnego; Rawls, Teoria sprawiedliwości
(b) Castel, From Manual Worker to Wage Laborers. The Social Question; Riesman, Samotny tłum
(c) Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza; Hayek, Konstytucja wolności
(6) 1989 [UPADEK KOMUNIZMU]
(a) Manent, Przeszłość pewnego złudzenia; Fukuyama, Koniec historii?
(b) Ost, Klęska solidarności, Szelenyi, Townsend, Eyal, Capitalism without Capitalists; Dunn, Prywatyzując Polskę
(c) Kowalik Tadeusz, www.POLSKAtransformacja.pl.
(7) 2016 [UNIA EUROPEJSKA]
(a) Rifkin, Europejskie marzenie; Zielonka, Europa jako imperium
(b) Potomaki, The Great Eurozone Disaster; Streeck, Crises of Democratic Capitalism, Boltanski, Chiapello, The New Spirit of Capitalism
(c) Wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 2012/C 326/01
(8) 2050 [TRENDY]
(a) wybór tekstów z: Śpiewak (red.) Przyszłość demokracji
(b) Benkler, Bogactwo sieci; Latour Splatając na nowo...
c) Kołodko Grzehgorz. W. Dokąd zmierza świat. Ekonomia polityczna przyszłości; Acemoglu, Deaton, Dixit, Glaeser, Mas-Colell, Roth, Gospodarka za 100 lat. Najważniejsi ekonomiści przewidują przyszłość
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02: zna w pogłębionym zakresie terminologię nauk humanistycznych i społecznych i umie ją wykorzystywać – praca pisemna, referat, udział w dyskusji
K_W08: ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej - praca pisemna
K_W14: zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej – praca pisemna
K_U11: potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zaanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych – praca pisemna, referat, udział w dyskusji
K_U13: potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców – referat
K_K03: rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze – udział w dyskusji, referat, praca pisemna
K_K08: rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy – udział w dyskusji, referat, praca pisemna
Kryteria oceniania
Praca pisemna, referaty, udział w dyskusji.
Praca pisemna (ok. 20 stron) związana z tematyką seminarium lub pracy magisterskiej – 50% oceny końcowej; referaty – 25%, aktywność na zajęciach – 25%
Literatura
Rousseau, Rozprawa o nierównościach; Rousseau, Umowa społeczna
Foucault, Czym jest oświecenie; Nadzorować i kara; Rządomyślność
Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów; Teoria uczuć moralnych,
Tocqueville, Dawny ustrój i rewolucja; O demokracji w Ameryce
Sennett, Upadek człowieka publicznego,
Veblen, Teoria klasy próżniaczej; Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi
Russell, Drogi do wolności; J.S. Mill, Poddaństwo kobiet
Polanyi, Wielka transformacja; Bendix, Work and Authority in Industry
Kula W. Historia, zacofanie, rozwój; Piketty, Kapitał w XXI wieku
Acton, Historia wolności; Ortega y Gasset, Bunt mas
Simmel, Pieniądz w kulturze; Lippman, Public opinion; Anderson, Wspólnoty wyobrażone
Acemoglu, Robinson, Dlaczego narody przegrywają
Luhmann, Teoria polityczna państwa bezpieczeństwa socjalnego; Rawls, Teoria sprawiedliwości
Castel, From Manual Worker to Wage Laborers. The Social Question; Riesman, Samotny tłum
Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza; Hayek, Konstytucja wolności
Manent, Przeszłość pewnego złudzenia; Fukuyama, Koniec historii?
Ost, Klęska solidarności, Szelenyi, Townsend, Eyal, Capitalism without Capitalists; Dunn, Prywatyzując Polskę
Kowalik Tadeusz, www.POLSKAtransformacja.pl.
Rifkin, Europejskie marzenie; Zielonka, Europa jako imperium
Potomaki, The Great Eurozone Disaster; Streeck, Crises of Democratic Capitalism, Boltanski, Chiapello, The New Spirit of Capitalism
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: