"Ideowe i materialne aspekty życia społecznego" - seminarium główne 4018-SEM57N-CLASS
Kontrowersje ustrojowe: Rzeczpospolita i Europa
Myślą przewodnią seminarium jest przyjrzenie się ustrojowi dawnej Polski przez pryzmat dominujących w nowożytnej Europie idei społecznych i politycznych oraz opartych na nich instytucji systemu władzy. Zajęcia prowadzić będzie historyk, historyk idei oraz socjolog polityki. W zakres lektur – ich szczegółowa lista zostanie podana we wrześniu – wejdą teksty z klasycznej filozofii polityki, źródła historyczne, współczesna opracowania akademickie, a także dawna i współczesna literatura piękna.
I. Równowaga i nierównowaga władzy
1. Monarchia mixta: Arystoteles, Tomasz z Akwinu
2. Rzeczpospolita w oczach Anglika: A relation of the state of Polonia
3. Anarchia: cecha endemicznie polska? Samuel Zborowski w optyce J.M. Rymkiewicza
II. Państwo i Kościół
4. Zdrajca czy bohater? Sprawa św. Stanisława
5. Stosunki państwo-kościoły: Tomasz z Akwinu, Hobbes
6. Tolerancja: Locke, konfederacja warszawska
III. Władza suwerenna
7. Władza absolutna: Bodin, Hobbes
8. Duńskie prawo królewskie 1665: rzecz o ograniczeniach władzy absolutnej
9. Fantomowe państwo: I Rzeczpospolita Jana Sowy
IV. Ograniczanie władzy
10. Ograniczanie suwerena: Locke, Monteskiusz
11. Ograniczanie suwerena: szwedzkie państwo biurokratyczne w XVII wieku
V. Republika - wzory antyczne odczytane na nowo
12. Republika antyczna i nowożytna: Cyceron, model wenecki
13. Państwo jako przedsiębiorstwo: centrum i peryferie władzy
14. Polska demokracją peryferii?
VI. Imperium i ekspansja
15. Idea imperium: Dante, Marsyliusz z Padwy
16. Polska przygoda imperialna: „Kolęda moskiewska” Pawła Palczowskiego
17. Beneficjenci, czy ofiary? Narody sukcesyjne I Rzeczypospolitej.
VII. Praktyki nowożytnej republiki
18. Republika – naród polityczny: Rousseau
19. Naród polityczny w trakcie przebudowy: Konstytucja 3 maja
20. Polskie tradycje samoorganizacji: rządy sejmikowe i konfederacje
21. Samoorganizacja prawie współczesna: walka o polską szkołę na przełomie XIX i XX w.
VIII. Społeczeństwo po drugiej stronie Łaby
22. Folwark: przekleństwo dziejów Polski?
23. Walerian Nekanda-Trepka: pierwszy polski socjolog
IX. Równowaga interesów
24. Reprezentacja: Federalista
25. Nowoczesność i indywidualizm
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- K_W02- zna w pogłębionym zakresie terminologię nauk humanistycznych i społecznych i umie ją wykorzystywać
- K_W08-ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej
- K_W14-zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
- K_U11-potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zaanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
- K_U13-potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
- K_K03-rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
- K_K08-rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy
Kryteria oceniania
Praca pisemna, referaty, udział w dyskusji.
Praca pisemna (ok. 20 stron) związana z tematyką seminarium lub pracy magisterskiej – 50% oceny końcowej; referaty – 25%, aktywność na zajęciach – 25%.
Literatura
Pełna lista literatury zostanie podana we wrześniu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: