Instytucje kulturalne i ich zasady 4018-KONW51
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów II studiów I stopnia na kierunku kulturoznawstwo – cywilizacja śródziemnomorska z funkcjonowaniem wybranych instytucji kultury na zasadzie studium przypadku oraz omówieniu zagadnień związanych z funkcjonowaniem i działalnością instytucji kultury (np. obowiązujące przepisy prawne, polityka kulturalna, cenzura, polityczna poprawność). Drugim celem zajęć jest wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnego przygotowania i zaprezentowania zagadnienia badawczego oraz prowadzenia dyskusji. Trzecim celem jest kształtowanie w studentach tzw. kompetencji miękkich, a więc umiejętności uczestniczenia w dyskusji oraz pracy zespołowej.
Poszczególne zajęcia poświęcone będą analizie jednego zagadnienia związanego z: 1) omówieniem funkcjonowania jednej instytucji kultury (np. muzeum, wydawnictwo, opera) aspekcie historycznym (od czasów najdawniejszych) i współczesnym (poprzez odniesienie do zasad organizacji kultury w Polsce i w Europie), 2) omówieniem sytuacji kultury polskiej (poszczególnych jej instytucji lub zagadnień) na podstawie raportów przedstawianych cyklicznie przez różne ośrodki badawcze (np. GUS, Instytut Książki i Czytelnictwa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego).
1. Kultura i instytucje kultury
2. Polityka kulturalna i dyplomacja kulturalna
3. Historyczne i współczesne podstawy prawne dla instytucji kultury
4. Kulturotwórcza rola Kościoła jako mecenasa kultury (wczoraj i dziś)
5. Cenzura - instytucja kultury i organ represji (cenzura obyczajowa i polityczna)
6. Polityczna poprawność jako problem kultury współczesnej
7. Kultura w centrum i na prowincji.
8. Kolekcje i kolekcjonowanie
9. Biblioteka
10. Wydawnictwo
11. Muzeum
12. Muzeum etnograficzne
13. Muzeum sztuki
14. Teatr
15. Opera
16. Musical
17. Kabaret
18. Stand up
19. Kino
20. Media
21.Internet
22. Inne instytucje kultury współczesnej
23. Rola instytucji kultury w kulturze (wczoraj i dziś)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student rozumie istotę badań nad kulturą,
- student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych metod badawczych właściwych dla kulturoznawstwa,
- student zna podstawowe terminy i pojęcia stosowane w metodologii badań humanistycznych,
- student rozpoznaje zależności między stosowaną metodą badawczą a zakładaną przez nią koncepcją.
K_W01 – H1A_W01
K_W05 – H1A_W03
K_W06 - H1A_W04, H1A_W05
Umiejętności:
- student potrafi samodzielnie postawić problemy badawcze związane z metodologią pracy naukowej i podejmuje próbę ich rozwiązania,
- student potrafi weryfikować hipotezy badawcze,
- student potrafi uporządkować wyniki badań i usystematyzować wnioski,
- student rozumie specyfikę języka humanistyki, zwłaszcza kulturoznawstwa.
K_U)5 – H1A_U01, H1A_U02, H1A_U05
Kompetencje społeczne:
- student ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych,
- student potrafi ułożyć i zrealizować plan pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego,
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
K_K01 – H1A_K02, H1A_K04
K_K03 – H1A_K02
K_K04 – H1A_K03
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
– obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
– przygotowanie do zajęć;
– samodzielne przygotowanie, wygłoszenie i przekazanie w formie pracy rocznej wprowadzenia do omawianego zagadnienia (jednego lub więcej niż jednego) oraz przekazanie go w formie pracy zaliczeniowej;
Treść i zakres wprowadzenia należy uzgodnić z prowadzącą zajęcia.
2. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi wprowadzającej do omawianego zagadnienia:
– związek wypowiedzi z tematem,
– samodzielność, wnikliwość,
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
3. Podstawy oceny wypowiedzi ustnych:
– związek wypowiedzi z tematem,
- umiejętność zrozumiałego formułowania opinii i argumentowania poglądów,
- umiejętność uważnego słuchania i rozpoznawania opinii i tez formułowanych przez innych uczestników dyskusji,
- umiejętność świadomego uczestniczenia w dyskusji i korygowania własnych sądów i opinni poprzez przyjęcie argumentów przedstawionych przez innych uczestników rozmowy.
4. Ocena końcowa uwzględnia:
– przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej),
– aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej),
– wypowiedź ustną przygotowaną samodzielnie przez uczestnika konwersatorium, następnie przekazaną w formie pracy zaliczeniowej (50% oceny końcowej).
Uwaga: obowiązuje kontrola obecności.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2006.
U. Eco, O bibliotece, przeł. A. Szymanowski. Warszawa 2007.
U. Eco, Szaleństwo katalogowanie, przeł. T. Kwiecień, Warszawa 2009.
R. Golat, Podstawy prawa kultury, Poznań 2006.
D. Fox, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy, Katowice 2007.
D. Ilczuk, Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Kraków 2002.
Instytucje kultury w Polsce. Informator, Warszawa 2000.
J. Kłoczowski, Chrześcijaństwo i historia, Kraków 1990.
Księga cenzury PRL, Londyn 1977.
Muzeum sztuki. Antologia, pod red. M. Popczyk, Kraków 2005.
G. Pawelska-Skrzypek, Polityka kulturalna polskich samorządów: wybrane zagadnienia, Kraków 2003.
„Polskie regiony w europejskiej przestrzeni kulturowej", nr 8: Biblioteki i archiwa, nr 9: Sponsoring kultury.
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości: Paryż - Wenecja XVI-XVIII wiek, przeł. A. Pieńkos, Warszawa 1996.
B. Szyndler, Biblioteka króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Kielce 1997.
T. E. Woods, Jak Kościół katolicki zbudował cywilizację zachodnią, Warszawa 2006.
Z. Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
A. Zwoliński, Słowo w relacjach społecznych (rozdz. VIII, Nowa nowomowa), Kraków 2003.
S. Žižek, M. Dolar, Druga śmierć opery. Warszawa 2008
www.culture.pl
www.nck.pl
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: