- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
"Żyć hipotetycznie" – wiedza i etyka w prozie Roberta Musila 4018-KON381-CLASS-OG
Przełom XIX i XX wieku nadal pozostaje momentem kluczowym dla zrozumienia nie tylko naszej współczesności, ale także i przede wszystko źródeł do dziś aktualnych i używanych pojęć, sposobów myślenia i problematyzacji.
Robert Musil należał bez wątpienia do najprzenikliwszych i najbardziej oryginalnych obserwatorów i analityków tamtego czasu. Najpełniejszym jego świadectwem jest Człowiek bez właściwości, dzieło prozatorskie łączące w sobie eksperymenty literackie z rozprawą i esejem.
W trakcie spotkań omawiane będą kolejne fragmenty Człowieka…, jak również wczesna proza oraz eseistyka Musila. W ich interpretacji, jak również interpretacji pomogą teksty myślicieli (socjologów, psychologów, filozofów) i twórców piszących mniej więcej równolegle z Musilem, których czasem wręcz sam znał bądź czytał (zob. lista lektur).
Nasze analizy i rozmowy skupią się na kilku kwestiach:
(a) przemianach w obrębie rozumienia wiedzy – zwłaszcza w szerokim kontekście rozwoju empiryzmu, także krytyk pod jego adresem,
(b) złożonych relacjach między wiedzą a fikcją, w tym fikcją literacką, w szczególności między mistycyzmem a narracją,
(c) pojęciu rozumu i racjonalności ze szczególnym uwzględnieniem statusu logiki, pojęcia przyczynowości i różnie pojętej ścisłości,
(d) tytułowej figurze „człowieka bez właściwości”, problematyce etycznej, jaka się z nim wiąże, kluczowym pojęciu potencjalności i jego znaczeniu dla nowego ujęcia duszy,
(e) literackich i pozaliterackich sposobach ujmowania zagadnień społecznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student poznaje twórczość Roberta Musila, w tym zwłaszcza Człowieka bez właściwości. Wie, jakie problemy (przynajmniej niektóre) poruszano w literaturze, filozofii, naukach o kulturze na przełomie XIX i XX wieku. Poznaje podstawowe pojęcia i sposoby stawiania pytań wypracowane w tym okresie, potrafi opisać jej specyfikę. Potrafi potraktować dzieło literackie jako narzędzie analizy problemów z zakresu nauk społecznych i filozofii.
Potrafi zatem dostrzec zależności między różnymi dziedzinami twórczości, technikami artystycznymi, rozpoznać podstawowe „dyspozycje”, jakimi kierowali się reprezentanci odmiennych gałęzi wiedzy i sztuki. Analizuje i interpretuje teksty z zakresu literatury, filozofii, szeroko pojętej humanistyki.
K_W01-ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
K_W02-zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
K_W03-zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu
K_W05-zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
K_W06-zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
K_W07-zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
K_W08-ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej
K_W09-zna twórczość najważniejszych pisarzy, filozofów i teologów dawnych i współczesnych
K_W10-ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
K_W13-zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
K_W14-zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
K_U01-potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U02-potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U04-posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
K_U05-posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_U07-potrafi uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne
K_U08-potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej
K_U09-potrafi przygotować prace pisemne: esej, rozprawka naukowa, recenzja, sprawozdanie naukowe w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
K_U11-potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych
K_K01-rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K03-rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
K_K08-rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy
Kryteria oceniania
Studenci oceniani są na podstawie obecności, udziału w dyskusjach, wprowadzeń i sprawozdań z zajęć (po jednym wpr i spr w semestrze), eseju (jednego w roku).
Literatura
R. Musil, Zespolenia
R. Musil, Trzy kobiety
R. Musil, Człowiek matematyczny (fragmenty)
R. Musil, Człowiek bez właściwości, t. I–IV
Literatura pomocnicza (po którą sięgniemy w zależności od potrzeb):
S. Freud, Pisma (fragmenty)
E. Mach, Analiza wrażeń (fragmenty)
F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra (fragmenty)
Platon, Pisma (fragmenty)
E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia (fragmenty)
L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne (fragmenty)
E. Canetti, Pochodnia w uchu
C. Clark, The Sleepwalkers: How Europe Went to War in 1914
R.M. Rilke (wybrane utwory)
P. Szarota, Wiedeń 1913
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: