Interpretacje z literatury rzymskiej 4018-CW4
Celem zajęć jest, obok rozwijania zainteresowania wielkimi dziełami literatury klasycznej, przygotowanie do obcowania z nią, a następnie studiowania znaczenia dla kultury kręgu Morza Śródziemnego. Studiowanie literatury rzymskiej wymaga czasu na lekturę tekstów i, aby ta lektura była efektywna, wymaga znajomości warsztatu. Ćwiczenia mają pomóc studentom w wykształceniu umiejetności analizy i interpretacji. Na wybranych przykładach studenci będą uczyli się analizować teksty łacińskie rozpoznawać konteksty i śledzić wpływy na literaturę późniejszych epok. Ograniczona liczba spotkań nie pozwala na choćby pobieżne omówienie wszystkich dzieł składających sie listę klasycznych „great books”. Studenci muszą więc dużo czytać poza zajęciami. Na zajęciach przygotowują się do tej samodzielnej lektury. Omawiane teksty są analizowane synchronicznie i diachronicznie. Podejście synchroniczne oznacza skupienie na momencie powstania tekstu, diachroniczne pomaga w osadzeniu tekstu w kontekście dziejów i tradycji literackiej. Sporo uwagi poświęcone jest obecności śladów literatury rzymskiej w późniejszych epokach, zwłaszcza we współczesności.
W zasadzie teksty czytane są w polskim przekładzie (także w przekładach na inne języki nowożytne znane studentom), ale znajomość języka łacińskiego stanowi poważny atut w studiowaniu rzymskiej literatury.
Na samodzielną lekturę i przygotowanie do zajęć studenci powinni przeznaczyć przynajmniej cztery godziny tygodniowo, co razem daje łacznie z czasem przeznaczonym na zajęcia około 180 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student
w zakresie wiedzy:
• ma ogólną wiedzę na temat dzieł literackich rzymskiego antyku; sprawnie korzystać z literatury przedmiotu (K_W02 – H1A_W02),
• zna wybrane podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa i metody interpretacji tekstu literackiego antycznego i nawiązującego do antyku (K_W02 – H1A_W02),
• zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego (K_W13 – H1A_W07),
w zakresie umiejętności:
• potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01 – H1A_U01, H1A_U03, H1A_U04),
• umie dokonywać porównawczej analizy i interpretacji tekstów literatury rzymskiej (K_U01 – H1A_U01, H1A_U03, H1A_U04),
• potrafi interpretować tekst literacki i inne teksty kultury nawiązujące do dziedzictwa antyku (K_U02 – H1A_U04, H1A_U05)
• rozpoznaje ślady literatury antycznej w kulturze współczesnej (K_U03 – H1A_U03, H1A_U04, H1A_U05),
• potrafi opracować i przedstawić recepcję dzieła kultury antycznej w epokach późniejszych (K_U03 – H1A_U03, H1A_U04, H1A_U05)
w zakresie kompetencji społecznych:
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy i wagi zachowania tego dziedzictwa (K_K05 – H1A_K05).
Kryteria oceniania
Ocena udziału w zajęciach (przygotowania i aktywnego udziału w dyskusji), ocena przygotowywanych po zajęciach krótkich komentarzy (response paper), test końcowy z zadawanych do samodzielnej lektury tekstów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Teksty źródłowe:
Augustyn św: Wyznania, tłum. Z. Kubiak. Kraków 1997;
Cezar: Wojna galijska, tłum. E. Konik. Wrocław 1978;
Cyceron: pisma w wyborze;
Horacy: wybór utworów;
Katullus: wybór utworów
Kwintylian: Kształcenie mówcy, tłum. M. Brożek. Wrocław 2004;
Liwiusz: wybór;
Lukrecjusz: O naturze rzeczy, wybór;
Marcjalis: wybór ;
Nepos: Żywoty sławnych mężów, red. L. Winniczuk. Warszawa 1974;
Plaut: wybór komedii;
Owidiusz: wybór;
Petroniusz: Satyryki, tłum. M. Brożek. Wrocław 1968;
Propercjusz: wybór;
Salustiusz: Sprzysiężenie Katyliny, tłum. K. Kumaniecki. Wrocław 1971;
Seneka: Pisma filozoficzne, tłum. L. Joachimowicz. Warszawa 1965-1969;
Swetoniusz: Żywoty cezarów, tłum. J. Pliszczyńska. Warszawa 1954;
Tacyt: wybór;
Terencjusz: wybór komedii;
Tibullus: wybór poezji;
Wergiliusz: Eneida i wybór z pozostałych utwórów.
Opracowamia:
K. Kumaniecki: Literatura rzymska. Okres cyceroński. Warszawa 1977;
K. Kumaniecki: Cyceron i jego współcześni. Warszawa 1989;
J. Styka: Studia nad literaturą rzymską epoki republikańskiej. Estetyka satyry republikańskiej. Estetyka neoteryków, Kraków 1994;
Z. Kubiak: Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999.
S. Stabryła, Wergiliusz: świat poetycki, Wrocław 1987
A. Wójcik, Talent i sztuka: rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986
S. Stabryła, Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu, Wrocław, Kraków 2002
S.Morton Braud Latin Literature, New York 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: