Wstęp do literaturoznawstwa 4018-CW14
Zajęcia stanowią wprowadzenie do wiedzy o dziele literackim oraz metodologii badań literackich.
Studenci zapoznają się z elementami wiedzy o specyfice i strukturze dzieła literackiego oraz o sposobach jego analizy i interpretacji, z uwzględnieniem różnic rodzajowych i gatunkowych.
Wszystkie omawiane teksty pokazywać będą problematykę recepcji kultury greckiej w literaturze polskiej i europejskiej.
Zagadnienia szczegółowe:
1/ Ontologia i struktura tekstu lirycznego, epickiego, dramatycznego. Podstawowe elementy analizy i interpretacji;
2/ pogranicza sztuk - literatura a teatr, dramat w teatrze;
3/ współczesne gatunki "pograniczne" - esej i refleksja kulturowa;
4/ temat i motyw w strukturze dzieła literackiego;
5/ mit i archetyp w opisie dzieła sztuki;
6/ wyobraźnia poetycka;
7/ aluzja literacka i cytat w strukturze utworu literackiego;
8/ zagadnienie komunikacji literackiej - odbiorca wirtualny, odbiorca realny;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po odbyciu zajęć student/-ka:
w zakresie WIEDZY:
– ma elementarną wiedzę o specyfice i strukturze dzieła literackiego;
– dostrzega podstawowe sposoby analizy i interpretacji dzieła literackiego, z uwzględnieniem różnic rodzajowych i gatunkowych.
– rozpoznaje główne kategorie, które umożliwiają pełniejsze kontaktowanie się z dziełami literackimi inspirowanymi dziedzictwem antycznym („topos”, „mit”, „archetyp”, „aluzja literacka”, „obraz poetycki”, „konwencja”, i in.).
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
– analizuje i interpretuje dzieło literackie z wykorzystaniem elementarnej wiedzy teoretyczno-literackiej;
– dostrzega podstawowe formy recepcji dziedzictwa antyku greckiego w kulturze europejskiej
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
– widzi niedostatki własnej wiedzy i ma świadomość konieczności stałego jej pogłębiania;
– organizuje sobie pracę własna.
- uczestniczy w pracy zespołowej, jaką jest analiza i interpretacja dzieła literackiego.
Kryteria oceniania
Ocena zarówno rzetelności i staranności w przygotowaniu podanych tekstów i opracowań, jak i samodzielności myślenia studenta.
Zaliczenie zajęć:
– aktywny udział w zajęciach,
– rozmowa dotycząca problematyki zajęć (wraz ze sprawdzeniem znajomości podawanych lektur),
– praca pisemna z zakresu analizy dzieła literackiego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Opracowania (wybór)
M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień - Sławińska, Zarys teorii literatury (jedno z wielu wydań).
Słownik terminów literackich, pod red. M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, A. Okopie-Sławińskiej, J. Sławińskiego (jedno z kilku wydań).
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Problemy socjologii literatury, pod red. J. Sławińskiego.Wrocław 1971.
Liryka polska : interpretacje, pod red. Jana Prokopa i Janusza Sławińskiego,
Gdańsk 2001 (lub wyd. wcześniejsze).
Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera (jedno z kilku wydań, najlepiej: Wrocław 2003).
I. Sławińska, Odczytywanie dramatu, Warszawa 1988.
Dramat polski : interpretacje, cz. 1 i 2, pod red. Jana Ciechowicza i Zbigniewa Majchrowskiego, Gdańsk 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: