Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w dziedzinie ochrony wolności słowa i religii 4003-SEM-LIC-WS
Tematyka seminarium obejmuje zagadnienia, wynikające z bogatego orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz) w zakresie ochrony wolności wypowiedzi (Art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka) i wolności religii (Art. 9), w tym także relacji i możliwych konfliktów między realizacją tych obu kategorii wolności, chronionych przez Europejską Konwencję Praw Człowieka. Seminarium będzie dwujęzyczne (w jęz. polskim i angielskim).
Przykładowe zagadnienia, ktorych dotyczy seminarium i których mogą dotyczyć prace licencjackie pisane w ramach tego seminarium to doktryna orzecznicza ETPCZ w odniesieniu do m.in. nast:
1. Mowa nienawiści i granice jej ochrony prawnej
2. Granice karania za naruszanie wrażliwości religijnej
3. Granice ochrony wypowiedzi homofobicznych
4. Nawoływanie do nienawiści etnicznej i rasowej
5. Ochrona symboli nawiązujących do ideologii totalitarnych
6. Obraza i zniesławienie funkjonariuszy publicznych
7. Mowa nienawiści w Internecie
8. Granice wolności prasy
9. Ochrona poufnych źródeł dziennikarskich
10. Ochrona symboli religijnych (np. krzyży w szkołach i w innych miejscach publicznych)
11. Nauczanie religii w szkołach publicznych
12. Granice regulacji strojów religijnych (w szczegolności, muzułmańskich)
13. Oświata a poglądy religijne rodziców uczniów szkół publicznych
14. Ochrona tożsamości religijnej a obowiązek ujawniania przekonań religijnych
15. Uznanie, organizacja i władze kościołów i organizacji reliijnych – granice regulacji prawnej
16. Ochrona działań zmierzających do nawracania religijnego
17. Granice prawa państw do czlonkowskich do ustanawiania świąt religijnych
18. Granice ochrony nieposłuszeństwa obywatelskiego, motywowanego religijnie
Kontakt z Prof. Sadurskim:
• Mailowy: wojciech.sadurski@sydney.edu.au
• Skype: wojciech_sadurski
Terminy seminarium: poniedziałki 10:00-12:00. Seminarium odbywać się będzie za pośrednictwem Skype i polegać będzie na indywidualnych dyskusjach studentów z prof. dr Sadurskim. Wcześniej należy umówić się z nim drogą mailową.
Przynajmniej raz w semestrze Prof. Sadurski postara się zorganizować w Warszawie sesję z udziałem wszystkich uczestników seminarium.
Nakład pracy studenta:
seminarium - 60 h
wybór tematu - 20 h
zgromadzenie literatury - 40 h
krytyczna analiza zgromadzonych materiałów - 60 h
przygotowanie konspektu pracy - 50 h
przygotowanie tekstu pracy - 150 h
zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 40 h
razem - 420 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W efekcie zajęć student:
W ZAKRESIE WIEDZY:
- zna problematykę i stan wiedzy w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów,
- docenia wartość różnorodnych perspektyw i opinii wyrażanych w różnych tradycjach naukowych,
- zna zasady metodologiczne pisania rozpraw naukowych,
- zna zasady techniczne pisania tekstu akademickiego,
- rozumie konieczność rzetelnego dokumentowania wypowiedzi naukowej (przypisy, bibliografia)
- zna podstawowe zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej,
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zorganizować warsztat pracy oraz zaplanować etapy pracy,
- potrafi zbierać, selekcjonować i analizować materiały źródłowe,
- potrafi wykorzystać źródła obcojęzyczne,
- umie zastosować metodologię badaniu naukowym,
- umie samodzielnie opracować i przeprowadzić badanie,
- umie zaprezentować wyniki badania i sformułować wnioski,
- umie zredagować tekst pracy dyplomowej,
- rozumie, na czym polega etyka w pracy badawczej i odpowiedzialność za rzetelność uzyskiwanych wyników badań,
- potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego,
- ceni wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej,
- potrafi identyfikować własne błędy i zaakceptować konstruktywną krytykę,
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- wie, że wartość samodzielnej pracy zależy od jej zrozumiałego zaprezentowania innym,
- rozumie odpowiedzialność związaną z użyciem różnorodnych przekazów i formułowaniem wniosków na ich podstawie,
- szanuje dorobek innych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium:
Semestr I:
- obecność na zajęciach,
- sformułowanie tez badawczych,
- określenie problemu (tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały,
- zebranie literatury przedmiotu i zbudowanie poprawnej bibliografii,
- krytyczna analiza materiału
- podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych.
Semestr II:
Przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści.
Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji.
Warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy.
Literatura
Literatura w zależności od wyboru tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: