Rola i perspektywy Grupy Wyszehradzkiej w Unii Europejskiej 4003-SEM-LIC-KJ
Tematyka seminarium podejmuje zagadnienia roli i perspektyw rozwojowych Grupy Wyszehradzkiej (V4) w Unii Europejskiej. W przygotowywanych pracach promowane jest ujęcie problemowe oraz porównawcze. Prace powinny podejmować kwestie ważne z politycznego, ekonomicznego i społecznego punktu widzenia. Pierwszy semestr poświęcony będzie przygotowaniu założeń i metodologii pracy. Natomiast w drugim semestrze studenci, pod kierunkiem promotora, będą pracować indywidualnie i konsultować w grupie swoje prace. Tematy prac licencjackich mogą obejmować następujące zagadnienia:
- geneza, cele i formy współpracy V4
- etapy rozwoju oraz efektywność działania
- przesłanki politycznego odrodzenia Grupy Wyszehradzkiej
- rola i funkcje inwestycji zagranicznych w krajach V4
- relacje państw V4 z Niemcami
- relacje państw V4 z Rosją
- potencjał polityczny Grupy w UE
- potencjał gospodarczy V4 w UE
- porównanie V4 i krajów nordyckich
- porównanie V4 i Beneluksu
- porównanie V4 i krajów Europy Południowej
- reakcje państw V4 na kryzys strefy euro
- podobieństwa i różnice polityczne oraz ustrojowe w krajach V4
- stosunek państw V4 do Brexitu
- mentalna mapa społeczeństw V4
- relacje krajów V4 z instytucjami UE
Nakład pracy studenta:
seminarium - 60 h
wybór tematu - 20 h
zgromadzenie literatury - 40 h
krytyczna analiza zgromadzonych materiałów - 60 h
przygotowanie konspektu pracy - 50 h
przygotowanie tekstu pracy - 150 h
zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 40 h
razem - 420 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efektem seminarium będzie przygotowanie pracy licencjackiej. Student powinien opanować umiejętności korzystania z piśmiennictwa oraz opracowywania i prezentowania osiągnięć.
Wiedza
Student
• Prezentuje uporządkowaną wiedzę obejmującą terminologię i metodologię z zakresu politologii, socjologii i ekonomii w zakresie dotyczącym tematyki pracy licencjackiej.
• Rozróżnia metody analizy, interpretacji, wartościowania i prezentacji wybranych zagadnień w obszarze własnych badań.
• Zna podstawowe zasady stosowania prawa autorskiego odnoszące się do pracy licencjackiej.
Umiejętności
• Potrafi zaplanować etapy pracy badawczej.
• Jest w stanie wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować dane z różnych źródeł.
• Posiada umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych i wyrażania swojego stanowiska.
• Łączy argumentację merytoryczną z formułowaniem własnych poglądów i stanowisk innych autorów, a także tworzeniem syntetycznych podsumowań.
Kompetencje społeczne
• Potrafi współpracować z promotorem, prowadzić dialog i przyjmować konstruktywną krytykę.
• Prezentuje publicznie własne stanowisko, broni, wyjaśnia oraz interpretuje tezy wystąpienia.
• Identyfikuje i rozwiązuje dylematy związane z przygotowywaną pracą.
Kryteria oceniania
Semestr I:
- obecność na zajęciach
- określenie tematu i planu pracy wraz z podziałem na rozdziały
- zebranie literatury przedmiotu i zbudowanie odpowiedniej bibliografii
- sformułowanie tez pracy
- krytyczna analiza materiału
- podnoszenie kompetencji językowych, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edytorskich
Semestr II:
- prezentacja na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów prac i regularne konsultowanie ich treści
- promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, język i styl, poprawność warsztatu, autorski charakter pracy, staranność edycji
- warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy
Literatura
Obowiązkowa:
A. Pułło. Prace magisterskie i licencjackie. Lexis Nexis. Warszawa 2006
R. Zenderowski. Praca Magisterska – Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej. CeDeWu.Pl (brak miejsca i roku wydania)
Polecana:
U. Eco. Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. UW Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: