Nations and Nationalisms 4003-NAN-ERASMUS-OG
Seminarium wprowadza studentów w problematykę narodów i nacjonalizmów, która odgrywa istotną rolę we współczesnej polityce w krajach UE, w Europie i na świecie. W trakcie zajęć będziemy - w oparciu o zestaw klasycznych lektur dotyczących tej problematyki - szczegółowo omawiać pojęcia narodu (kulturowego i politycznego), nacjonalizmu, procesów narodotwórczych, związków między narodem i państwem, narodem i nowoczesnością, a w końcu tożsamością narodową i integracją europejską.
Seminarium ma także pomóc studentom w doskonaleniu umiejętności czytania, rozumienia i dyskutowania literatury naukowej, niezbędnej dla tych, którzy w przyszłości chcieliby prowadzić własne badania.
Nakład pracy studenta:
wykład - 15 h
lektura w języku obcym - 60 h
przygotowanie do wykładu - 30 h
przygotowanie do zaliczenia - 75 h
razem - 180 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu dydaktycznego student:
1. wiedza:
• rozumie takie pojęcia jak: naród polityczny, naród kulturowy, nacjonalizm, tożsamość narodowa
• posiada podstawową znajomość historii i mechanizmów procesów narodotwórczych,
• rozumie główne problemy wynikające z prób integracji narodów europejskich,
• ma podstawową wiedzę z dziedziny "nationalism studies".
2. umiejętności:
• potrafi obserwować i analizować znaczenie narodów i nacjonalizmów w europejskiej polityce i życiu społecznym,
• potrafi samodzielnie czytać i interpretować literaturę naukową poświęconą zagadnieniom narodów i nacjonalizmów,
• potrafi podjąć dyskusję na temat lektur odwołując się do współczesnych przykładów.
3. postawy:
• jest świadom stereotypów i uproszczeń dotyczących narodów, jakie można zaobserwować w polityce i życiu społecznym współczesnej Europy,
• jest w stanie zastosować swoją wiedzę teoretyczną na temat narodów i nacjonalizmów do analizy współczesnych zjawisk,
• bardziej rzetelny i uczciwy, dzięki rygorystycznemu egzekwowaniu wymagań związanych z zaliczeniem konwersatorium.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie uczestnictwa w zajęciach (50%) oraz egzaminu ustnego (50%).
Literatura
• B. Anderson, Introduction, Cultural Roots, in: idem, Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, London: Verso, 1985, pp.11-40.
• E. Gellner, Culture and Power, Culture and Organisation, States and Nationalism, The Industrial and Industrialising World, The Plurality of Melting-pots, in: idem, Nationalism, New York: New York University Press, 1997, pp.1-13, 25-36.
• F. Znaniecki The Origin of National Cultures Societies, in: idem, Modern Nationalities: a Sociological Study, Urbana: the University of Illinois Press 1952, pp.23-56.
• I. Berlin, Nationalism: Past Neglect and Present Power, in: idem, Against the Current. Essays in History of Ideas, London: The Hogarth Press 1979, pp.333-355.
• E. Hobsbawm, Introduction: Inventing Traditions, in: The Invention of Tradition, ed. by E. Hobsbawm, T. Ranger, Cambridge: Cambridge University Press 1992, pp.1-14.
• A.D. Smith, National Identity and the Idea of European Unity, in: idem, Myths and Memories of the Nation, Oxford: Oxford University Press, 1999, pp.225-251.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: