Europejskie kody kulturowe 4003-K-EKK
Przedmiotem wielowątkowej analizy są wybrane wątki historii kultury europejskiej i ich wpływ na kształtowanie i zawartość europejskich kodów kulturowych. W ramach konwersatorium omówione zostaną wybrane zjawiska z zakresu materialno-artystycznej, instytucjonalnej i społecznej historii cywilizacji europejskiej. Będą one analizowane pod dwojakim kątem. Pierwszy to wpływ tych zjawisk na formowanie i rozwój europejskich kodów kulturowych. Drugi to ewolucja kultury i cywilizacji europejskiej pod wpływem omawianych na zajęciach kodów kulturowych.
• Kultura i cywilizacja europejska, europejskie kody kulturowe – aspekty teoretyczne.
• Kultura i sztuka czasów katedr. Architektura, nauka i społeczeństwo.
• Wpływ odkryć geograficznych na kulturę i sztukę europejską.
• Historia druku, książki i czytelnictwa w Europie.
• Europejskie instytucje kultury i ich rola w kształtowaniu europejskich kodów kulturowych.
• Od Europy Erazma do Europy Woltera – wspólnota elit i europejskich kodów kulturowych XVI-XVIIIw.
• „Jeśli do Europy, to z naszymi sarmatami”. Problem oryginalności kultury sarmackiej i jej miejsca w europejskim dziedzictwie kulturowym.
• Europejska kultura muzyczna i europejskie kody kulturowe.
• Rola intelektualistów i artystów w kulturze europejskiej XIX i XX wieku.
Nakład pracy studenta:
konwersatorium - 30 h
przygotowanie do konwersatorium i kolokwium - 30 h
razem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu konwersatorium student:
- rozumie i potrafi omówić pojęcia cywilizacji europejskiej, kultury europejskiej, europejskiego kodu kulturowego oraz dziedzictwa kulturowego;
- potrafi wskazać korzenie i omówić proces powstania i ewolucji europejskich kodów kulturowych na przykładach z zakresu sztuki i kultury;
- potrafi umieścić pojedyncze zjawiska kulturalne w szerokim kontekście historycznym, społecznym i politycznym;
- rozumie wpływ przemian cywilizacyjnych, społecznych i kulturowych na funkcjonowanie i zawartość kodów kulturowych we współczesnej Europie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności), bieżące przygotowanie do zajęć czyli znajomość lektur do poszczególnych zajęć, aktywność na zajęciach, pisemne kolokwium obejmujące materiał omawiany na konwersatorium i lektury, których dokładny zakres jest ustalany na zajęciach.
Literatura
F.Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006 (fragmenty).
K. Pomian, Niższe? Wyższe? Równe? Cywilizacja europejska wobec innych, w: Przegląd Historyczny, 2005, zeszyt 5, s. 391-401.
Wł. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978.
Historia Europy, red J. Carpentier, Warszawa 1994. (fragmenty)
Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, red. M. Koźmiński, Warszawa 2004, (wybór).
N. Ferguson, Cywilizacja, Wydawnictwo Literackie, 2013.
P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa, 2001.
P. Frankopan, Jedwabne szlaki. Nowa historia świata, Warszawa 2018.
D. Boorstin, Odkrywcy. Z dziejów ludzkich odkryć i wynalazków, Warszawa 1998.
D. Boorstin, Twórcy.Geniusze wyobraźni w dziejach świata, Warszawa 2002.
G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986. (fragmenty)
L. Rotter, Os starożytnej bazyliki do średniowiecznej katedry w: Czasy katedr, czasy uniwersytetów, red. W. Sajek, Lublin 2005.
K. Hudson, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017.
K. Pomian, Europa i jej narody, wyd. II poszerzone, Gdańsk 2004, s. 72-92.
T. Chrzanowski, Portret staropolski, Warszawa 1995.
K. Bockenheim, Dworek, kontusz, karabela, Wrocław 2004.
J. Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce, Poznań 2002. (fragmenty)
P. Krakowski, Nacjonalizm i sztuka patriotyczna [w:] Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, Warszawa 1998.
M. Omilanowska, Nacjonalizm a style narodowe w architekturze europejskiej XIX i początku XX wieku, [w:] Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, Warszawa 1998.
J. Jedlicki, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują? Warszawa, 1988. (fragmenty)
Między Polską a światem. Od średniowiecza po lata II Wojny Światowej, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993. (wybór).
M. Porębski, Granica współczesności, Warszawa 1989.
Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1998. (wybrane hasła).
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983. (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: