Information Warfare, Fake News, Deep Fake - modern threats to security 4003-IWF-ERASMUS-OG
Celem zajęć jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego analizowania informacji w obszarze bezpieczeństwa międzynarodowego, pojawiających się w kontekście szerszego zjawiska wojen informacyjnych. Kluczowym aspektem będzie przyswojenie teorii i doktryn walki informacyjnej oraz zrozumienie jej mechanizmów, co pozwoli na samodzielną ocenę zagrożeń w tym obszarze. Kluczowe będzie zrozumienie głębszych przyczyn i specyfiki walki informacyjnej, jej mechanizmów oraz metod (manipulacja, propaganda, „fake news”, „deep fake”) wykorzystywanych przez państwa takie jak Federacja Rosyjska, Stany Zjednoczone, Chińska Republika Ludowa oraz podmioty pozapaństwowe, w szczególności ugrupowania terrorystyczne (Al-Kaida, Daesh), a także inne organizacje celowo stosujące narzędzia walki informacyjnej do osiągania swoich celów.
Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 4 godzin na samodzielną naukę i wykonanie prezentacji.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
• Student posiada wiedzę na temat doktryn walki informacyjnej w różnych państwach, podstawowej terminologii używanej dla opisywania zjawisk w walkach informacyjnej
• Jest świadomym użytkownikiem mediów, w tym mediów społecznościowych
• Ma wiedzę na temat profilu głównych portali w mediach społecznościowych biorących aktywny udział w propagowaniu informacji o określonej tematyce
• Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat pojawiających się informacji, weryfikować ich źródła oraz poddawać krytycznej analizie ich treść
• Jest świadomy etycznych aspektów prowadzenia kampanii informacyjnych
• Zna podstawowe instrumenty prawne i regulacje Unii Europejskiej pozwalające na prowadzenie walki z fake news i deepfake w przestrzeni publicznej
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).
2. Przygotowanie zagadnienia oraz prezentacja na zajęciach jednego przykładu prowadzenia „walki informacyjnej”.
3. Udział w dyskusji podczas zajęć.
4. Aktywność (konieczna lektura i przygotowanie się do zajęć w domu).
Literatura
Bibliography:
1. Allcott, Hunt; Gentzkow, Matthew. “Social Media and Fake News in the 2016 Election”, Working paper for the National Bureau of Economic Research, No. 23089, 2017.
2. Berinsky, Adam J., “Rumors and Health Care Reform: Experiments in Political Misinformation”, British Journal of Political Science, 2015. doi: 10.1017/S0007123415000186.
3. Gupta, Aditi; Lamba, Hemank; Kumaraguru, Ponnurangam; Joshi, Anupam, “Faking Sandy: Characterizing and Identifying Fake Images on Twitter During Hurricane Sandy”
Proceedings of the 22nd International Conference on World Wide Web, 2013. doi: 10.1145/2487788.2488033.
4. Lazer David M. J. et al., “The Science of Fake News”
March 2018. DOI: 10.1126/science.aao2998.
5. O’Donnell Jowett, G.S., , Propaganda and Persuasion. London: Sage Publications, 1992.
6. Pennycook, Gordon; Rand, David G., “Who Falls for Fake News? The Roles of Bullshit Receptivity, Overclaiming, Familiarity, and Analytical Thinking”
May 2018. DOI: 10.2139/ssrn.3023545.
7. Rojecki, Andrew; Meraz, Sharon. “Rumors and Factitious Informational Blends: The Role of the Web in Speculative Politics”
New Media & Society, 2016. doi: 10.1177/1461444814535724.
8. Rubin, Victoria L.; Chen, Yimin; Conroy, Niall J. ,“Deception Detection for News: Three Types of Fakes”
Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 2015, Vol. 52. doi: 10.1002/pra2.2015.145052010083.
9. Rugge F., Mind hacking: Information Warfare in the Cyberage, ISPI, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: