Filozoficzne i religijne źródła afirmacji 4003-EU2-SEM-BM
Jedną z najważniejszych funkcji zarówno filozofii jak i religii jest afirmacja świata, w którym obok dobra istnieje także cierpienie i zło. Z afirmacją świata wiąże się częściowe przynajmniej przezwyciężenie moralnego i metafizycznego pesymizmu, a także przyjęcie konstruktywnej postawy wobec zła. Celem tego seminarium jest dyskusja dotycząca sensu afirmacji i najważniejszych dróg prowadzących do niej, takich jak kontemplacja, współczucie, eliminowanie destruktywnych emocji, życzliwość i miłość. Punktem wyjścia dla tej dyskusji będą wybrane fragmenty najważniejszych tekstów reprezentujacych tradycję filozoficzną i mistyczną Zachodu i Wschodu.
Seminarium ma za zadanie analizę myślenia afirmatywnego przyjętego w tradycji fiolzoficznej i religijnej Zachodu i Wschodu oraz przeżyć z nim związanych. Na przykładach omawianych tekstów ukazane zostaną dwa rodzaje afirmacji: afirmacja bezinteresowna i pełna oraz afirmacja cześciowa i uwarunkowana, a także stosunek myślenia afirmatywnego do cierpienia i zła. Przedstawione zostaną równeiż najważniejsz eprzeszkody w przyjeciu postawy afirmatywnej.
Pojęcie afirmacji zostanie skonfrontowane z przyjętymi w różnych tardycjach myślenia koncepcjami szczęścia. Przedyskutowane zostaną drogi prowadzące do afirmacji i język w jakim przeżycie afirmacji jest najczęściej wyrażane. Ze względu na swą szeroko rozumianą problematykę seminarium to przeznaczone jest dla wszystkich, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę humanistyczną z zakresu filozofii wartości, etyki, psychioterapii, psychologii przeżyć mistycznych orazi teorii szczęścia.
Problematyce tej poświęciłem m. in. książkę "Filozofie afirmacji" (Wydawnictwo Naukowe "Semper", Warszawa 2007).
Nakład pracy studenta:
seminarium - 60 h
wybór tematu - 20 h
zgromadzenie literatury - 20 h
krytyczna analiza zgromadzonych materiałów, w tym literatury w językach obcych - 120 h
zapoznanie się z metodami badawczymi – 30 h
przygotowanie konspektu pracy - 30 h
wykonanie badania naukowego – 150 h
przygotowanie tekstu pracy - 150 h
zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 20 h
razem - 600 h
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efektem seminarium magisterskiego jest przygotowanie pracy magisterskiej. Student powinien opanować metody i techniki prowadzenia badań naukowych i technik pisania tekstu naukowego.
WIEDZA
Student:
1.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu europeistyki i integracji europejskiej, w zakresie dotyczącym tematyki pracy magisterskiej.
2.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z wybranego zagadnienia studiów europejskich.
3. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach badawczych w zakresie odpowiadającym tematyce pracy magisterskiej.
4. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych problemów w obszarze własnych badań.
5. Zna podstawowe zasady stosowania prawa autorskiego odnoszącego się do pracy magisterskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować dane oraz informacje z różnych źródeł.
2. Potrafi formułować krytyczne sądy na podstawie posiadanej wiedzy.
3.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, interpretację, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych.
4. Potrafi opracować i zaprezentować wyniki badania.
5.Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
6. Samodzielnie proponuje rozwiązanie wybranego problemu.
7.Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
8.Potrafi porozumiewać się ustnie i pisemnie ze specjalistami w zakresie studiów europejskich oraz dziedzin pokrewnych w języku polskim i obcym.
9. Czyta literaturę specjalistyczną w języku polskim i obcym.
10.Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych w języku polskim.
11. Potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego, przyjmuje konstruktywną krytykę.
12. Potrafi zaplanować etapy pracy badawczej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2.Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą badawczą.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium magisterskiego:
Semestr I:
- obecność na zajęciach,
- sformułowanie tez badawczych,
- określenie problemu (tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały,
- zebranie literatury przedmiotu (w tym literatury w językach obcych) i zbudowanie poprawnej bibliografii,
- krytyczna analiza materiału, w tym literatury w językach obcych,
- podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych.
Semestr II:
Przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści.
Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji.
Warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy.
Literatura
Klasyczne teksty filozoficzne i mistyczne: Platona, Marka Aureliusza, Arystotelesa, Epikteta, Epikura, Czuang-tsego (Zhuanghzi) i Lao-tsego (Laozi), Konfucjusza, Św. Augustyna, Pascala, Spinozy, Hume'a, Rousseau, Schopenhauera, Nietzschego, J.S. Milla, Jaspersa, Fromma, Foucaulta i Ciorana oraz teksty reprezentujące tradycję mistyczną: "Księga Koheleta", "Księga Hioba", "Opowieści Chasydów", "Kwiatki Św. Franciszka z Asyżu", fragmenty tekstów starobuddyjskich (theravada) i należących do tradycji zen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: