Jednocząca się Europa w globalnym świecie 4003-EU2-SEM-BG
Proponowane prace i zainteresowania badawcze uczestników seminarium mogą być dość szerokie i dotyczyć np.:
- świata unipolarnego (USA po "zimnej wojnie) i multipolarnego;
- oddziaływania wzorca europejskiego na inne procesy integracyjne na globie (MERCOSUR, NAFTA, ASEAN, APEC itp.);
- Europy w procesach globalizacyjnych, w tym tak ważnych i ważkich, jak efekt cieplarniany, ochrona środowiska, implementacja protokołów z Kyoto itp.
- stosunków Europy z najważniejszymi partnerami, tzn. USA, Rosją (terytoriami poradzieckimi, w tym w ramach "wschodniego wymiaru" polityki zewnętrznej UE), Chinami, Dalekim i Bliskim Wschodem, Azja Płd-Wschodnią;
- prób spojrzenia na Europę i procesy w niej zachodzące z zewnątrz.
Nakład pracy studenta:
seminarium - 60 h
wybór tematu - 20 h
zgromadzenie literatury - 20 h
krytyczna analiza zgromadzonych materiałów, w tym literatury w językach obcych - 120 h
zapoznanie się z metodami badawczymi – 30 h
przygotowanie konspektu pracy - 30 h
wykonanie badania naukowego – 150 h
przygotowanie tekstu pracy - 150 h
zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 20 h
razem - 600 h
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem seminarium magisterskiego jest przygotowanie pracy magisterskiej. Student powinien opanować metody i techniki prowadzenia badań naukowych i technik pisania tekstu naukowego.
WIEDZA
Student:
1.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu europeistyki i integracji europejskiej, w zakresie dotyczącym tematyki pracy magisterskiej.
2.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z wybranego zagadnienia studiów europejskich.
3. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach badawczych w zakresie odpowiadającym tematyce pracy magisterskiej.
4. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych problemów w obszarze własnych badań.
5. Zna podstawowe zasady stosowania prawa autorskiego odnoszącego się do pracy magisterskiej.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować dane oraz informacje z różnych źródeł.
2. Potrafi formułować krytyczne sądy na podstawie posiadanej wiedzy.
3.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, interpretację, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych.
4. Potrafi opracować i zaprezentować wyniki badania.
5.Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
6. Samodzielnie proponuje rozwiązanie wybranego problemu.
7.Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
8.Potrafi porozumiewać się ustnie i pisemnie ze specjalistami w zakresie studiów europejskich oraz dziedzin pokrewnych w języku polskim i obcym.
9. Czyta literaturę specjalistyczną w języku polskim i obcym.
10.Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych w języku polskim.
11. Potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego, przyjmuje konstruktywną krytykę.
12. Potrafi zaplanować etapy pracy badawczej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2.Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą badawczą.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium magisterskiego:
Semestr I:
- obecność na zajęciach,
- sformułowanie tez badawczych,
- określenie problemu (tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały,
- zebranie literatury przedmiotu (w tym literatury w językach obcych) i zbudowanie poprawnej bibliografii,
- krytyczna analiza materiału, w tym literatury w językach obcych,
- podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych.
Semestr II:
Przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści.
Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji.
Warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy.
Literatura
Indywidualna dla każdego ze słuchaczy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: