Idea a działanie 4003-EU1SEM-PK
Na seminarium przyjęta będzie perspektywa zmiany, rozwoju i konfliktu, świata ujmowanego w dynamice.
Uzasadnienie tytułu:
Idea, bo jednym z motorów zmian są idee (ideologia) wyznawane, choć nie zawsze poddawane refleksji i przyjmowane przez uczestników zmian. Działanie, bo ostateczną postać zmianom nadaje działanie.
Będziemy przyglądać się bliżej niektórym zmianom i odkrywać ich głębszy sens.
Nakład pracy studenta:
wybór tematu - 20 h
zgromadzenie literatury - 40 h
krytyczna analiza zgromadzonych materiałów - 60 h
przygotowanie konspektu pracy - 60 h
przygotowanie tekstu pracy - 200 h
zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 40 h
razem - 420 h
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE WIEDZY:
- zna problematykę i stan wiedzy w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów,
- docenia wartość różnorodnych perspektyw i opinii wyrażanych w różnych tradycjach naukowych,
- zna zasady metodologiczne pisania rozpraw naukowych,
- zna zasady techniczne pisania tekstu akademickiego,
- rozumie konieczność rzetelnego dokumentowania wypowiedzi naukowej (przypisy, bibliografia)
- zna podstawowe zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej,
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi zorganizować warsztat pracy oraz zaplanować etapy pracy,
- potrafi zbierać, selekcjonować i analizować materiały źródłowe,
- potrafi wykorzystać źródła obcojęzyczne,
- umie zastosować metodologię prowadzenia badania naukowego,
- umie samodzielnie opracować i przeprowadzić badanie,
- umie zaprezentować wyniki badania i sformułować wnioski,
- umie zredagować tekst pracy dyplomowej oraz go starannie edytować,
- rozumie na czym polega etyka w pracy badawczej i odpowiedzialność za rzetelność uzyskiwanych wyników badań,
- potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego,
- ceni wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej,
- potrafi identyfikować własne błędy i zaakceptować konstruktywną krytykę,
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- wie, że wartość samodzielnej pracy zależy od jej zrozumiałego zaprezentowania innym,
- rozumie odpowiedzialność związaną z użyciem różnorodnych przekazów i formułowaniem wniosków na ich podstawie,
- szanuje dorobek innych i zaznacza, że z niego korzysta,
- docenia wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej,
- rozumie konieczność pracy pod kierunkiem opiekuna,
- rozumie, że efekty własnej pracy muszą być jasno komunikowane innym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium:
Semestr I:
- obecność na zajęciach,
- wygenerowanie tez badawczych,
- określenie problemu (a w efekcie tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały, zebranie literatury przedmiotu i zbudowanie poprawnej bibliografii, krytyczna analiza materiału (stan badań), wybranie słów kluczowych koniecznych do efektywnego wyszukiwania materiału, dokonanie opisu źródłowego przy wykorzystywaniu i omawianiu części tekstów źródłowych (przypisy) oraz budowie tabeli, wykresów i innych elementów przedstawianych graficznie, budowa glosariuszy i aneksów (jeśli to konieczne),
- świadome podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych.
Semestr II:
- przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści.
Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji.
Warunkiem zaliczenia całości seminarium dyplomowego jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy.
Literatura
Literatura
1. Boć, J., Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997
2. Eco, U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007
3. Pułło, A., Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, wyd. IV, warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: