Common Security and Defence Policy: development and challenges 4003-CSDP-ERASMUS-OG
Wspólnoty Europejskie zostały zbudowane na zgliszczach Europy po drugiej wojnie światowej. Były częściowo projektem mającym na celu przywrócenie pokoju na rozdartym kontynencie, a po części stanowiły ruch konsolidacji wobec zagrożenia niebezpieczeństwem komunizmu i ekspansji Związku Radzieckiego oraz narastającej konfrontacji międzyblokowej. Pierwsza współpraca państw w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa rozpoczęła się w 1950 roku i choć nie osiągnęła wówczas żadnych struktur, pomysł był obecny aż do czasu, kiedy sytuacja dojrzała do jego instytucjonalizacji. Był to przełom XX i XXI wieku –okres, który był świadkiem szybkiego rozwoju środków bezpieczeństwa – na początku poprzez określenie zagrożeń i oceny potęgi państw WE/UE, a następnie poprzez wdrożenie pierwszych misji i zbieranie doświadczeń i wniosków. Dzisiaj toczy się dyskusja na temat roli UE w stabilizowaniu państw i regionów, kierunku dalszego rozwoju WPBiO, budowy instytucji, koordynowania wysiłków pomiędzy państwami członkowskimi, zwiększenie budżetu UE, ale czy UE jest gotowa do walki z niebezpieczeństwami, których się obawia? Poprzez analizę potencjału UE i jej państw członkowskich, budżetów i procedur związanych z ich uruchomieniem, analizę sieci instytucji uczestniczących w projektach w zdestabilizowanych miejscach na świecie staramy się ocenić aktualną pozycję UE w odniesieniu do struktur bezpieczeństwa światowego.
Nakład pracy studenta:
wykład - 15 h
lektura w języku obcym - 60 h
przygotowanie do wykładu - 30 h
przygotowanie do zaliczenia - 75 h
razem - 180 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student będzie
1. (odnośnie wiedzy) znał fakty dotyczące stworzenia polityki bezpieczeństwa UE; znał historie rozwoju instytucji związanych z bezpieczeństwem w WE/UE; był świadom najistotniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa UE; znał postanowienia podstawowych dokumentów UE określających zagrożenia; znał potencjał cywilny i wojskowy państw UE i jej instytucji; znał procedury Unijnych operacji w strefach stabilizowanych.
2. (odnośnie umiejętności) umiał poruszać się po Unijnych dokumentach związanych z kwestiami bezpieczeństwa; przedstawić historię europejskiej integracji w zakresie współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa; przedstawić kierunek rozwoju oraz planowany kierunek rozwoju zdolności UE do oddziaływania na zagrożenia.
3. (odnośnie kompetencji społecznych) potrafił prowadzić dyskusję i wymianę argumentów; potrafił analizować tekst źródłowy w języku angielskim; wzmocni zdolności do pracy w grupie; ugruntuje znajomość języka angielskiego.
Kryteria oceniania
Kurs oparty jest o wykład z elementami interaktywnymi z udziałem studentów. Kończy się egzaminem pisemnym - krótki esej na jeden z proponowanych tematów.
Literatura
R. Parkes, 2016, “Tourism, terrorism and migration”, European Union Institute of Strategic Studies, Paris. T. Tardy, 2015, “CSDP in Action – What Contribution to International Security?”, Chaillot Papers No 134, European Union Institute of Strategic Studies, Paris.
N. Pirozzi, 2013,“The EU’s Comprehensive Approach to Crisis Management”, DCAF, Brussels.
E. Gross, 2012, “The end of the EU Police Mission in Bosnia and Herzegovina: What lessons for the Common Security and Defence Policy?”, European Policy Centre, Brussels.
G. Grevi, D. Helly and D. Keohane (eds), 2009, “European Security and Defence Policy. The First 10 Years (1999-2009)”, European Union Institute of Strategic Studies, Paris.
D. Korski and R. Gowan, 2009, “Can the EU Rebuild Failing States? A Review of Europe’s Civilian Capacities”, Europen Council on Foreign Relations, London.
J. Solana, 2003, „A Secure Europe In A Better World. European Security Strategy“,
https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cmsUpload/78367.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: