Polityka energetyczna UE i alternatywne źródła energii 4003-204PEUEAZ
Wśród wyzwań o charakterze globalnym na plan pierwszy wysuwa się kwestia zasobów energetycznych planety. Rośnie świadomość, że zasoby surowców kopalnych (ropa, gaz, w mniejszym stopniu węgiel) zaczynają się, kurczyć i w stosunkowo nieodległym czasie mogą się nawet wyczerpać.
Wykład ma za zadanie uświadomienie słuchaczom problemu wyczerpywania się surowców naturalnych, a przede wszystkim wskazanie metod, sposobów i środków poszukiwania alternatywnych źródeł energii, w czym akurat Unia Europejska wiedzie prym na globie, podczas gdy w Polsce tematyka ta jest stosunkowo mało znana, poza kręgami specjalistów, a na dodatek obłożona ideologicznymi kliszami i uprzedzeniami. Dlatego kolejnym, ważnym założeniem tego wykładu jest konieczność zapoznania z tematyką studentów europeistyki; także i z tego względu, że instytucje europejskie przykładają do tego zagadnienia coraz większa wagę.
Wreszcie, słuchacz powinien na podstawie materiału zawartego w tym wykładzie w większym stopniu zainteresować si ę wyzwaniami globalnymi, a także być w stanie porównać, jak podchodzą do tej - coraz istotniejszej - tematyki inni najwięksi gracze na globie, tacy jak USA (tam. np kwestia gazu łupkowego), Chiny (lider w produkcji sprzętu dla potrzeb energii solarnej czy wiatrowej, a także w dziedzinie ziem rzadkich), czy Japonia (atomistyka). Dopiero w tym szerszym kontekście należy umieszczać Polskę.
Wykład został podzielony na trzy części. Rozkład zajęć przedstawia się następująco:
I. Przyczyny
1/2. Globalizacja i wyzwania globalne: kategorie i rodzaje
3/4 Historia zużycia surowców energetycznych
5/6 "Wschodzące rynki" a życie surowców energetycznych
7/8 Pakiet energetyczno-klimatyczny UE
II. Rodzaje
9. Energia solarna
10. Energia wiatrowa
11. Geotermy i energia wodorowa
12. Biopaliwa
13. Energia jądrowa i bezpieczeństwo energetyczne
III. Skutki i możliwości
14. Nowe rozwiązania technologiczne: ziemie rzadkie, samochody elektryczne, fotosynteza itp./
15. Energia a światowy system bezpieczeństwa.
Nakład pracy studenta:
wykład - 15 h
przygotowanie do wykładu - 30 h
przygotowanie do zaliczenia - 15 h
ogółem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu słuchacz powinien:
WIEDZA
- posiadać wiedzę dotyczącą najpoważniejszych zagrożeń płynących z szybkiego zużywania "klasycznych" źródeł energii (nieodnawialnej lub surowców spalanych);
- rozumieć procesy związane ze zmianami klimatycznymi;
- wiedzieć, że tradycyjne surowce energetyczne są już na wyczerpaniu, a ludzkość znajduje się u progu kolejnej zmiany cywilizacyjnej (o ile chce przetrwać);
- znacznie poszerzyć wiedzę nt. zagrożeń globalizacyjnych, które szybko zmieniają tradycyjne pojmowanie bezpieczeństwa oraz innych ważnych kategorii używanych we współczesnych stosunkach międzynarodowych;
- uświadamiać sobie, ze choć UE jest, jak dotąd, liderem we kwestii przechodzenia na alternatywne źródła energii, to jednak nie może spoczywać na laurach - i nadal pozostawać gospodarką innowacyjną i i opartą na wiedzy.
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafić zidentyfikować nowe, alternatywne źródła energii, scharakteryzować je i wskazać na plusy i minusy związane z ich stosowaniem;
- być w stanie wskazać liderów w procesie poszukiwania alternatywnych źródeł energii, tak w Europie, jak na świecie;
- umieć wskazać nowe technologie, wspomagające proces przechodzenia na inne energie;
- zindentyfikować nowe technologie, pozwalające na oszczędzanie energii.
POSTAWY
- mieć większą samodzielność w ocenie zachodzących zmian klimatycznych;
- rzetelnie oceniać te kwestie, w Polsce mocno obciążone pojęciami z zakresu systemu wartości oraz emocjami.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - z materiału przedstawionego na wykładzie.
Literatura
Pozycje dotyczące tej tematyki są mocno specjalistyczne. Proponowany jest wgląd w kilka najważniejszych stron internetowych, takich jak:
Alternative Energies - http://www.alternative-energies.net/
SaveEnergy.com - www.saveenergy.com
Alternative Energy - www.altenergy.org
Alternative Energy Sources - www.alternativeenergysources.org
Jako literaturę naukową proponuje się:
1. Jonathan Cowe, ""Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka" (oryginał: "Climate Chane. Biological and HumanAspects"), Warszawa 2009.
2. Anthony Giddens, "Klimatyczna katastrofa" (oryginał: "The Politics of Climate Change), Warszawa 2010.
3. Sascha Müller-Kraenner, "Energy Security", London 2008.
4. Jeremy Rifkin "Trzecia rewolucja przemysowa" (orygina "The Third Industrial Revolution"), Katowice 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: