Historia kultury europejskiej 4003-115HKE
Kultura to nic innego jak całość wytworów człowieka – tak materialnych jak i duchowych (Arthur O. Lovejoy, Wielki łańcuch bytu). Tak więc do sfery kultury należy na równi dzieło sztuki, jak i umiejętność posługiwania się pługiem, tak instytucja państwa jak i osiągnięcia nauki, obyczaj ustępowania miejsca starszym i zwyczaj zawiązywania oczu skazańcowi. Wszystko, co nie jest n a t u r ą, składa się na k u l t u r ę.
Kluczowe zagadnienia tak rozumianej kultury będziemy starali się prześledzić tak w ujęciu przedmiotowym (tematycznym), jak i chronologicznym, wskazując na relacje zachodzące między trzema jej różnymi poziomami: kulturą wysoką (elitarną), ludową (plebejską) oraz popularną (masową). Wskazując odległe w czasie, antyczne początki kultury europejskiej, a także eksponując rolę średniowiecza i epoki nowożytnej w tworzeniu europejskiej tożsamości, koncentruję się przecież na zjawiskach najnowszych – kulturze popularnej (masowej), problemie amerykanizacji cywilizacji europejskiej i próbach jej przeciwdziałania.
Koncentrując się na zagadnieniu kultury rozumianej jako sieć informacyjna, wiele uwagi poświęcam narodzinom organizacji dobrowolnych w epoce nowożytnej, takich jak akademie nauk, towarzystwa naukowe, salony literackie i loże wolnomularskie. Od końca XVII wieku odegrały one poważną rolę w tworzeniu ponadnarodowej, europejskiej sieci informacyjnej. Służyła ona nie tylko swobodnemu, niecenzurowanemu przepływowi wiedzy naukowej – i wszelkich wartości intelektualnych, lecz tworzyła wartość samą w sobie. Była niewidzialną strukturą zjednoczonej Europy już w XVIII stuleciu – a jej twórcy jako pierwsi sformułowali ideę Europy bez barier – i także bez wojen.
Zagadnienie sieci skłania również do podjęcia tematu narodzin nowoczesnych mediów: kinematografu, radia i telewizji w XX wieku oraz triumfu Internetu w następnym stuleciu. Jednym z ważniejszych wątków uczyniłem tu cywilizacyjny awans II Rzeczypospolitej, której elity polityczne i intelektualne przykładały wielką wagę do rozwoju nowoczesnych środków komunikacji. Stąd niezwykła ranga nie tylko radia, ale i telewizji, która w pierwszej połowie 1939 roku wyszła z fazy prób, przechodząc do etapu stałej emisji. Czy cywilizacyjny dystans Polski w stosunku do świata zachodniego powiększył się, czy też pomniejszył po II wojnie światowej? – to jedna z ważniejszych kwestii, które podjęte zostaną w tym kontekście.
Mój wykład zamykają rozważania na temat nauki jako wiodącej części kultury XX wieku. Jakie są skutki nowoczesnego paradygmatu nauki, w którym prym wiodą dziedziny matematyczno-przyrodnicze, a zwłaszcza fizyka i biologia? - to jeden z problemów, jakie zostaną rozważone w intensywnym dialogu ze słuchaczami.
Nakład pracy studenta:
wykład - 30 h
przygotowanie do wykładu - 30 h
przygotowanie do egzaminu - 60 h
razem - 120 h
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
- zna fundamenty cywilizacyjne Europy oraz rozumie zróżnicowanie kulturowe państw europejskich
- ma podstawową wiedzę nt. instytucji kultury
- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów kulturowych w Europie
- potrafi interpretować wybrane wydarzenia i procesy z historii Europy
- potrafi dokonać doboru odpowiednich metod opisu oraz analizy problemów kulturowych i społecznych w Europie
- potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne i kulturowe
- jest przygotowany do inicjowania i aktywnego uczestniczenia w pracy zespołów interdyscyplinarnych
- jest świadomy zróżnicowania kulturowego w Europie i znaczenia kultury europejskiej w świecie
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Ocena z przedmiotu „Historia kultury europejskiej” wystawiana jest na podstawie znajomości treści wykładu.
Literatura
1. Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006
2. Krzysztof Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1994
3. Jakub Burkhardt, Kultura Odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1939 oraz wydania powojenne
4. Norman Davies, Europa. Historia, Warszawa 1997
5. Paul Hazard, Kryzys świadomości europejskiej 1680-1715, Warszawa 1974
5. Karol Modzelewski, Europa barbarzyńska, Warszawa 2004
6. Peter Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: