Europa - dzieje cywilizacji 4003-115-k-edc
Celem konwersatorium jest rozwinięcie i uszczegółowienie wybranych zagadnień z dziejów cywilizacji europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii europejskiego dziedzictwa kulturowego.
Omawiane będą zarówno te elementy kultury, które budują spójność kulturową Europy jak i te, które często rozwijając się na marginesie lub w opozycji do wiodących nurtów kultury europejskiej, stanowią o jej różnorodności.
Przedmiotem wielowątkowej analizy jest historia europejskiej kultury artystycznej. W ramach konwersatorium poruszana jest także problematyka polskiego wkładu do wspólnego europejskiego dziedzictwa kulturowego. Zajęcia poświęcone są również zagadnieniom ideologizacji kultury europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu ideologii totalitarnych na kulturę europejską w XX wieku. Analizie poddane są także wybrane aspekty współczesnych przemian w kulturze europejskiej (np. wpływ globalizacji i rozwój kultury masowej, zagadnienia wielokulturowości i kultury mniejszości, ewolucja znaczenia wspólnego dziedzictwa kulturowego).
W ramach konwersatorium słuchacze poznają i szczegółowo omawiają wybraną literaturę przedmiotu. W zajęciach wykorzystywany jest bogaty materiał ikonograficzny i źródłowy: dzieła architektoniczne, malarskie, rzemiosło artystyczne, dzieła muzyczne i filmowe, także kroniki i filmy dokumentalne, literatura piękna i literatura popularna, pamiętniki, epistolografia i prasa codzienna.
W miarę możliwości nawiązanie do aktualnego życia kulturalnego – wystawy, premiery teatralne i filmowe, spotkanie z twórcami.
Studenci w ramach zajęć będą brali udział w projekcie CURRICULA, który dotyczy badania publiczności spektakli Teatru Polskiego w Warszawie. W ramach badania planowane jest przeprowadzenie ankiety na temat 7 (4 na dużej scenie, 3 na scenie kameralnej) przedstawień tego teatru. Każdy student będzie brał udział w ankietowaniu publiczności 2 przedstawień (ich terminy zostaną przedstawione na początku zajęć). Zainteresowane osoby będą mogły wziąć udział w badaniu rozszerzonym, które będzie zaliczać praktyki zawodowe.
Nakład pracy studenta:
konwersatorium - 30 h
przygotowanie do konwersatorium i kolokwium - 30 h
razem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student
- zna i umie zastosować podstawowe pojęcia z zakresu architektury i ikonografii średniowiecznej
- potrafi wskazać i scharakteryzować zjawiska "długiego trwania" w historii kultury europejskiej
- potrafi na przykładach zobrazować zagadnienie różnorodności kultury europejskiej
- potrafi zidentyfikować elementy wspólnego europejskiego dziedzictwa europejskiego
- potrafi osadzić zjawiska w historii kultury europejskiej w szerokim kontekście politycznym i społecznym.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
Obecność na zajęciach (max.! 2 nieobecności), aktywność na zajęciach z wykorzystaniem zadanej literatury. Pisemne kolokwium. Na ocenę końcową składa się wynik kolokwium + dodatkowe punkty zdobywane w trakcie zajęć.
Literatura
K. Pomian, Niższe? Wyższe? Równe? Cywilizacja europejska wobec innych, w: Przegląd Historyczny, 2005, zeszyt 5, s. 391-401
Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, red. M. Koźmiński, Warszawa 2004. (wybór) N. Davies, Idea Europy, [w:] Europa. Między Wschodem a Zachodem, Kraków 2008, s. 15-32
N. Davies, Wątek islamski w historii Europy, [w:] Europa. Między Wschodem a Zachodem, Kraków 2008, s. 245-284
H. Krajewska, Światowa Lista UNESCO. Polski wkład do światowego dziedzictwa, [w:] Wkład osiągnięć polskiej nauki i techniki do dziedzictwa światowego, Kraków-Warszawa 2009, s. 365-373
P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001, s. 185-230
Historia Europy, red J. Carpentier, Warszawa 1994. (fragmenty)
G. Duby, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 1986 (fragmenty)
Sztuka romańska, Architektura- Rzeźba- Malarstwo, red. R. Toman, Konemann 2000
Gotyk. Architektura- Rzeźba- Malarstwo, red. R. Toman, Konemann 2000
B. Dąb-Kalinowska, Ziemia-Piekło-Raj czyli jak czytać obrazy religijne, Warszawa 1994 (fragmenty)
F.Gioia Lamzi, Jak rozpoznać świętych i patronów w sztuce i obrzędach ludowych, Kielce 2004
K. Pomian, Europa i jej narody, wyd. II poszerzone, Gdańsk 2004, s. 72-92
T. Chrzanowski, Portret staropolski, Warszawa 1995
K. Bockenheim, Dworek, kontusz, karabela, Wrocław 2004
J. Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce, Poznań 2002 (fragmenty)
P. Krakowski, Nacjonalizm i sztuka patriotyczna [w:] Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, Warszawa 1998
M. Omilanowska, Nacjonalizm a style narodowe w architekturze europejskiej XIX i początku XX wieku, [w:] Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, Warszawa 1998
M. Howard, Impresjonizm, Warszawa 2004 (fragmenty)
J. Jedlicki, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują? Warszawa 1988 (fragmenty)
Między Polską a światem. Od średniowiecza po lata II Wojny Światowej, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993 (wybór)
J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005
M. Porębski, Granica współczesności, Warszawa 1989
A.Turowski, Budowniczowie świata, Kraków 2000 (fragmenty)
D. Jurkiewicz-Eckert, Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej Muzeum Sztuki w Łodzi i jej znaczenie dla dziedzictwa kulturowego Europy, "Studia Europejskie", nr. 4/2006
W. Baraniewski, Sztuka a reżimy totalitarne, w: Sztuka świata, Arkady, T.9, Warszawa 1996
L.H. Nicholas, Grabież Europy, Poznań 2014 (fragmenty)
H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992
P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1994 (fragmenty)
A. Hernandez, Frankizm i sztuki piękne [w:] Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, Warszawa 1998
W. Włodarczyk, Socrealizm. Sztuka polska w latach 1950-1954, Kraków 1986 (fragmenty)
P. Zwierzchowski, Zapomniani bohaterowie: o bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000
Słownik sztuki XX wieku, Warszawa 1998 (wybrane hasła)
B. Schaeffer, Dzieje muzyki, Warszawa 1983 (fragmenty)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: