Kulturowe podstawy społeczeństw Europy 4003-112-k-kpje
Konwersatorium poświęcone jest kulturowym podstawom funkcjonowania społeczeństw Europy, widzianym z perspektywy nauk społecznych, a szczególnie antropologii. Dlatego rozpoczyna je wprowadzenie do podstaw klasycznej antropologii, takich jak rozumienie pojęcia „kultury” i koncepcja relatywizmu kulturowego. W trakcie kolejnych zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami nauk społecznych, które zarysowują, w ujęciu chronologicznym, ewolucję społeczną i kulturową Europy, a jednocześnie stanowią klucz do rozumienia współczesnych problemów tego kontynentu. Konwersatorium ma za zadanie wprowadzić studentów w podstawy nauk społecznych, a także rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz analizowania literatury naukowej z tej dziedziny. Są to umiejętności niezbędne dla osób, które podejmują studia wyższe na kierunku europeistyka i zamierzają w przyszłości samodzielnie przygotować pracę licencjacką.
Nakład pracy studenta:
konwersatorium (zajęcia) - 30 h
przygotowanie do zajęć - 30 h
razem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kształcenia w zakresie przewidzianym przez konwersatorium student będzie:
1. wiedza:
• potrafił myśleć o współczesnej Europie w kategoriach nauk społecznych w perspektywie globalnej i historycznej,
• znał i rozumiał fundamentalne pojęcia dotyczące kulturowej ewolucji społeczeństw Europy, takie jak: kultura tradycyjna, kultura nowoczesna, kultura ponowoczesna,
• znał i rozumiał podstawowe pojęcia nauk społecznych, takie jak: kultura, relatywizm kulturowy, więź społeczna, naród, państwo, nacjonalizm, racjonalizacja, demokracja, sfera publiczna, społeczeństwo masowe, globalizacja etc.
• rozumiał procesy kształtowania się kultury współczesnej Europy, a szczególnie społeczeństw narodowych,
2. umiejętności:
• umiał dostrzec i przeanalizować współczesne problemy Europy w kategoriach nauk społecznych,
• umiał posłużyć się w swoich analizach pojęciami wprowadzonymi w trakcie zajęć,
• umiał samodzielnie czytać, analizować i interpretować podstawową literaturę z dziedziny nauk społecznych,
• potrafił zilustrować poruszane problemy przykładami z życia codziennego współczesnej Europy.
3. postawy:
• świadom uproszczeń i stereotypów, które często występują w życiu społecznym i politycznym współczesnej Europy, szczególnie w dyskusjach dotyczących szeroko rozumianej kultury,
• miał większą samodzielność w zakresie stosowania wiedzy teoretycznej w analizie podstawowych problemów społecznych i kulturowych Europy, poprzez posługiwanie się wieloma przykładami empirycznymi; odwoływanie się do wielu źródeł wiedzy etc.
• bardziej rzetelny i uczciwy, dzięki rygorystycznemu egzekwowaniu wymagań związanych z zaliczeniem konwersatorium.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie udziału w zajęciach. Uczestników konwersatorium obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, przy 3-6 obowiązuje zaliczenie opuszczonego materiału), czytanie przewidzianych lektur i udział w dyskusji. Studenci, którzy przekroczą limit nieobecności otrzymują ocenę niedostateczną.
Literatura
• Benedict Ruth, Nauka o zwyczajach, Różnorodność kultur, Integracja kultur [rozdz. 1-3] w: tejże, Wzory kultury, Warszawa 2002, s.74-138.
• Tönnies Ferdinand, Teoria wspólnoty, Teoria stowarzyszenia [rozdz. 1 i 2: fragmenty] w: tegoż, Wspólnota i stowarzyszenie, PWN, Warszawa 1988, s. 27-46 i 66-77.
Durkheim Emile, O podziale pracy społecznej, w: Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, red. P. Śpiewak, Warszawa 2008, s. 188-197.
• Ossowski Stanisław, Społeczna rola mitów etnicznych, w: tegoż, Więź społeczna i dziedzictwo krwi, Warszawa 1966, s.110-139.
• Eliade Mircea, Czas święty i mity, w: Sacrum, mit, historia: wybór esejów, Warszawa 1993, s.89-123.
• Anderson Benedict, Korzenie kulturowe, Źródła świadomości narodowej [rozdz. 1 i 2] w: tegoż, Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1997, s.15-57.
• Berlin Isaiah, Nacjonalizm zlekceważona potęga, w: tegoż, Dwie koncepcje wolności i inne eseje, Warszawa 1991, s.193-231.
Weber Max, Osobliwości kultury zachodniej, w: tegoż, Szkice z socjologii religii, Warszawa 1984, s.69-87.
• Ritzer George, Wprowadzenie do MacDonaldyzacji, MacDonaldyzacja i jej poprzedniki [rozdz. 1 i 2], w: tegoż, MacDonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997, s. 16-73.
• Mills Charles Wright, Społeczeństwo mas, w: tegoż, Elita władzy, Warszawa 1991, s.391-426.
• Bauman Zygmunt, Czas i klasa, Wojny o przestrzeń – sprawozdanie z przebiegu działań [wstęp i rozdz. 1, 2] w: tegoż, Globalizacja, Warszawa 2000, s. 5-91.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: