Historia integracji w Europie 4003-111-k-hi
W celu kompleksowej analizy tych zagadnień przedstawione zostaną zarówno aspekty teoretyczne dotyczące pojęcia i funkcjonowania integracji, jak też omówione zostaną najważniejsze procesy i zjawiska integracyjne na przestrzeni dziejów Europy.
Zagadnienia integracji europejskiej charakteryzują się wielopłaszczyznowością, a ich analiza musi uwzględniać różnorodne i liczne, wzajemnie wpływające na siebie elementy. Zagadnienia te prezentowane będą w ramach następujących grup tematycznych:
- Geneza idei jedności Europy oraz pierwotne zamierzenia integracyjne
- Projekty i inicjatywy integracyjne w okresie międzywojennym
- Najważniejsze koncepcje, modele oraz etapy integracji europejskiej
- Rola „Ojców Europy” oraz wybranych państw w inicjowaniu i rozwoju integracji w Europie Zachodniej po II wojnie światowej
- Realizacja poszczególnych etapów integracyjnych, poczynając od powstania Wspólnot Europejskich w latach 50., poprzez powołanie do życia Unii Europejskiej i jej kolejne etapy rozwoju, w tym Traktat Lizboński
- Najważniejsze problemy oraz wyzwania stojące przed integracją europejską
Nakład pracy studenta:
konwersatorium - 30 h
przygotowanie do konwersatorium - 30 h
razem - 60 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student powinien:
w zakresie WIEDZY:
• znać podstawowe składniki pojęcia Europy
• rozumieć, jaka była geneza idei zjednoczenia Europy
• posiadać wiedzę dotyczącą głównych etapów europejskich procesów integracyjnych
• znać zasadnicze uwarunkowania współczesnych zagadnień dotyczących funkcjonowania Unii Europejskiej
• rozumieć, jakie czynniki mogą określać przyszły kształt zjednoczonej Europy
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
• umieć wyjaśnić genezę współczesnych procesów integracyjnych w Europie
• umieć wskazać różnice pomiędzy różnymi modelami integracji europejskiej
• umieć opisać podstawowe instrumenty i mechanizmy procesów integracyjnych w wymiarze współczesnym i historycznym
• umieć dokonać analizy informacji naukowej oraz przekazów medialnych dotyczących aktualnych wydarzeń i zjawisk z zakresu funkcjonowania UE
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
• być samodzielnym w formułowaniu własnych opinii na temat działalności oraz kierunków rozwoju Unii Europejskiej
• być krytycznym w ocenie różnorodnych przekazów dotyczących wydarzeń w Europie
• pozostawać otwartym na nieustające i samodzielne poszukiwania wiedzy oraz informacji na temat historii i współczesności zjednoczonej Europy
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Na końcową ocenę studenta składa się ewaluacja następujących elementów:
- jego aktywności podczas każdych zajęć i uczestniczenia w dyskusjach inicjowanych na zajęciach
- przygotowania przez niego prezentacji z wybranego zagadnienia
- pozytywnego zaliczenia pisemnego kolokwium
Literatura
1. Europeistyka w zarysie, red. A.Z.Nowak, D.Milczarek, PWE, Warszawa 2006
2. Łastawski K., Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003
3. Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011
4. Marszałek A., Z historii europejskiej idei integracji
międzynarodowej, Łódź 1996
5. Milczarek D., Przebieg procesów integracji europejskiej w: Integracja europejska. Wybrane problemy, red. D.Milczarek, A.Z.Nowak, Warszawa 2003
6. Nadolski M., Z dziejów integracji europejskiej, Warszawa
2004
7. Popowicz K., Historia integracji europejskiej,
Warszawa 2006
8. Wiaderny-Bidzińska K., Polityczna integracja Europy Zachodniej, Toruń-Warszawa 1999
9. R. Adler-Nissen, Opting out of the European Union: diplomacy, sovereignty and European integration, Cambridge 2014
10. A. Blair, The European Union since 1945, Harlow 2010
11. S. Borner, M. Eigmuller, European integration, processes of change and the national experience, Houndmills 2015
12. D. Dinan, Ever closer union. An Introduction to European Integration, Basingstoke 2010
13. A. Landuyt, European integration between history and new challenges, Bologna 2014
14. D. Kelemen, A. Menon, J.B. Slapin, The European Union: integration and enlargement, Abingdon 2015
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: