Michel Foucault w Collège de France 3800-MCCF25-S-OG
Michel Foucault objął swoją katedrę w Collège de France w 1970 roku i wykładał tam aż do ostatnich miesięcy swojego życia. Przez tych kilkanaście lat zdawał słuchaczom na bieżąco sprawę ze swoich badań, z których wiele – lecz nie wszystkie – miały zostać zaprezentowane w jego opublikowanych dziełach (m in. w „Nadzorować i karać” i w kolejnych tomach „Historii seksualności”). Myśl Foucaulta ukazuje się tu jako żywy proces, coś co kształtuje się w konfrontacji z bogatym materiałem historycznym i wciąga filozofa w grę reinterpretacji, w tym także reinterpretacji własnych idei.
Na zajęciach będziemy czytać fragmenty wykładów Foucaulta w polskim i angielskim przekładzie, odnosząc je – w razie potrzeby – także do innych jego tekstów. W ten sposób nie tylko przyjrzymy się najważniejszym problemom podejmowanym przez Foucaulta począwszy od przełomu lat 60. i 70. (takim jak problemy wiedzy, władzy, rządzenia, karania, dyskursu, technik Siebie, podmiotu, prawdy i prawdomówności), ale też postaramy się oszacować, na ile jego myśl pozostaje aktualna – zarówno w jej wymiarze czysto filozoficznym, jak i w jej złożonych relacjach z historią i polityką.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Studenci
- znają wybrane koncepcje Michela Foucaulta oraz ich zastosowanie do krytycznej analizy społeczeństwa i kultury
- mają wiedzę o wybranych normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
Nabyte umiejętności:
Studenci:
- czytają i interpretują teksty z dziedziny filozofii
- wykrywają zależności pomiędzy kształtowaniem się idei a procesami społecznymi i kulturalnymi
- poprawnie stosują poznaną filozoficzną terminologię odnoszącą się do problematyki podejmowanej na zajęciach
Nabyte kompetencje społeczne:
Studenci
- znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
- są otwarci na nowe idee i gotowi do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Zajęcia będą zaliczane na ocenę na podstawie referatów lub esejów. Referaty powinny w sposób pogłębiony i w oparciu o dodatkowe źródła przedstawiać problematykę omawianą na poszczególnych spotkaniach. Eseje powinny zawierać przemyślane, spójne i kompetentne rozwinięcie wybranych aspektów problematyki, której dotyczy kurs.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Wykłady Michela Foucaulta w College de France:
Porządek dyskursu (1970)
Lectures on the Will to Know (1970-1971)
Penal Theories and Institutions (1971-1972)
The Punitive Society (1972-1973)
Psychiatric Power (1973-1974)
Abnormal (1974-1975)
Trzeba bronić społeczeństwa (1975-1976)
Bezpieczeństwo, terytorium populacja (1977-1978)
Narodziny biopolityki (1978-1979)
Rządzenie żywymi (1979-1980)
Subjectivity and Truth (1980-1981)
Hermeneutyka podmiotu (1981-1982)
Rządzenie sobą i innymi (1982-1983)
The Courage of Truth (1983-1984)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: