Academic writing and speaking 3800-KOG-AWS-1
Kurs składa się z dwóch, uzupełniających się części. Pierwsza poświęcona jest kształtowaniu umiejętności formułowania specyficznych dla dyskursu naukowego. Związane są one zarówno z poszerzeniem słownictwa akademickiego jak i dłuższych struktur charakterystycznych dla języka mówionego i pisanego. Druga część poświęcona jest rozwijaniu umiejętności pisania podstawowych form przydatnych na początku drogi naukowej: streszczeń, raportów, recenzji i esejów argumentacyjnych. Osobne zajęcia zostaną poświęcone omówieniu zasad przygotowywania prezentacji i wystąpień.
Zakres poszczególnych tematów / Subjects covered
1. Rhetorical Functions in Academic Speaking and Writing
- exemplification and classification
- describing processes, developments and operations
- comparison
- generalisation
- introduction and conclusion
2. Argumentation in Speaking and Writing
- expressing reasons and explanations
- referring to data
- degrees of certainty
- arguing and discussing
3. Academic Writing I
- citation and references
- paraphrasing
4. Academic Writing II
- organisation
- writing paragraphs
- abstracts
- genres: research proposals, summaries, article reviews, argumentative essays
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- wie, jak należy cytować źródła informacji, stosując trafne parafrazy i nie popełniając plagiatu [K_W19]
- zna różnice między językiem pisanym a mówionym oraz między potocznym a naukowym [K_W10]
Nabyte umiejętności:
- umie przygotować jasne i zwięzłe prezentacje [K_U19, K_U20, K_U21, K_U22, K_U23]
- potrafi parafrazować i podsumowywać w języku obcym [K_U11, K_U21, K_U22, K_U23]
- potrafi przeprowadzić argumentację w języku obcym [K_U05, K_U06, K_U23]
- umie przedstawić w języku obcym wyniki badań [K_U20, K_U23]
Nabyte kompetencje społeczne:
- umie podjąć dyskusję w języku obcym [K_K10, K_K11]
- sprawnie funkcjonuje w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09]
- jasno, zrozumiale dla innych i przekonywająco formułuje swoje wypowiedzi w języku obcym [K_K02, K_K07]
- potrafi pracować w grupie, posługując się językiem angielskim [K_K03, K_K04, K_K08]
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się (należy wypisać wszystkie metody, np. egzamin ustny, egzamin opisowy, projekt grupowy, projekt zespołowy, sprawozdanie z pracy laboratoryjnej, kolokwium, zadania domowe, kartkówki): Ocena wystawiana na podstawie testów ze słownictwa akademickiego, prac pisemnych, wygłoszonej na zajęciach prezentacji oraz aktywnego udziału w zajęciach.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga (np. wygłoszenie referatu 50%, prace domowe 50% albo egzamin 100%): 35%: testy ze słownictwa akademickiego, 35%: prace pisemne (summary, research proposal, argumentative essay, abstract, article review), 30%: prezentacja oraz aktywny udział w zajęciach.
c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu (np. zaliczenie ćwiczeń, można nie stawiać warunków):
d) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduję utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej:
e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2
f) Skala ocen: 5 (bdb.) – od 92%, 4+ (db. plus) – od 84%, 4 (db.) – od 76%, 3+ (dst. plus) - od 68%, 3 – (dst.) od 60%, 2 – (ndst.) mniej niż 60%
g) Warunki dopuszczenia do poprawy (w wypadku egzaminu dotyczy jedynie oceny pozytywnej, w wypadku zajęć niekończących się egzaminem dotyczy zarówno oceny negatywnej, jak i pozytywnej, można nie dopuszczać do poprawy): brak możliwości poprawy: ocena postępów w nauce przeprowadza jest na bieżąco
Literatura
Stephen Bailey, “Academic Writing: A Handbook for International Students”
Joseph M. Williams, “Style: Toward Clarity and Grace”
Charles Lipson, “How to Write a B.A. Thesis: A practical guide from your first ideas to your finished paper”
Virginia Evans, "Successful Writing: Proficiency”
Michael McCarthy, Felicity O’Dell, “Academic English in Use”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: