Epistemology A 3800-ISP-EPA
Epistemologia zajmuje się odpowiedziami na takie pytania jak: “Co, jeżeli cokolwiek, wiemy?”, “Czym jest wiedza?”, a także “Jak możliwa jest wiedza?”. Rozpoczniemy od rozważenia statusu wiedzy naukowej, oraz sceptyckiego problemu jej dotyczącego, tzw. problemu indukcji. Od rozwiązania tego problemu zależy, czy możemy uznać wiedzę naukową za uzasadnioną empirycznie. Następnie przejdziemy do problemu analizy pojęcia wiedzy. Rozważymy klasyczne ujęcie wiedzy, problem Gettiera oraz próby jego rozwiązania oraz nieklasyczne ujęcia wiedzy. Przyjrzymy się następnie temu, w jaki sposób poszczególne elementy klasycznego pojęcia były rozumiane – rozpoczniemy od teorii uzasadnienia (i ich związku ze sporem o internalizm i eksternalizm epistemologiczny).
Wprowadzenie. Racjonalizm vs. empiryzm. A priori vs. a posteriori. Dedukcja vs. indukcja.
Inducjonizm w wąskim sensie. Problem indukcji. Indukcjonizm w szerokim sensie. Falsyfikacjonizm Poppera.
Analiza pojęciowa. Klasyczna koncepcja wiedzy. Problem Gettiera. Rozwiązania internalistyczne. Nozicka teoria wiedzy. Goldmana przyczynowa teoria wiedzy. Goldmana reliabilizm. Internalizm vs. eksternalizmu.
Problemu regresu. Fundacjonizm. Koherentyzm. Infinityzm.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Acquired knowledge
- knows basic epistemological terminology in English (W03, W05)
- knows the relation between epistemology and the main philosophical subdisciplines (W02)
- knows the relation between epistemology and sciences of cognition (W02)
- has knowledge of the main positions in epistemology (W06, W08)
- understands the main epistemological problems (W06, W08)
- knows what giving arguments and counterarguments consists in (W14)
- knows what conceptual analysis consists in (W14)
Acquired skills
- is able to apply epistemological terminology correctly (U05)
- is able to analyze epistemological arguments, identify its crucial premises as well as understand the relations between the conclusions and premises (U04, U07, U08, U09)
- is able to give arguments for and against the main positions in contemporary epistemology (U07, U8, U09, U16)
Acquired social competences
- is open to discuss epistemological issues (K02)
- is open to new proposals of solutions to problems (K02)
Kryteria oceniania
Ocena jest oparta na egzaminie pisemnym (70%), „wejściówkach” (testach sprawdzających przeczytanie tekstów 20%) oraz 3 krótkich 1-stronicowych esejach (10%). Udział w dyskusjach może podwyższyć ocenę do 10%.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
C.G. Hempel, Philosophy of Natural Science (Prentice-Hall, 1966)
J. Dancy, Introduction to Contemporary Epistemology (Oxford: Blackwell, 2005)
D. O’Brien, 2017, An Introduction to the Theory of Knowledge, Cambridge: Polity.
J. Nagel, 2014. Knowledge. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
M. Steup & E. Sosa, Contemporary Debates in Epistemology (Oxford: Blackwell, 2005)
S. Bernecker, Reading Epistemology (Oxford: Blackwell, 2006)
E. Sosa, J. Kim, J. Fantl, M. McGrath, Epistemology, 2nd edition (Oxford: Blackwell, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: