- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filozofia psychiatrii 3800-FP22-S-OG
Seminarium dotyczy filozoficznych problemów w dziedzinie zajmującej się zaburzeniami psychicznymi. Zajęcia mają dwa główne cele. Pierwszym jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z filozofii psychiatrii. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów odnoszących się do konkretnych dyskusji dotyczących kwestii kulturowych, historycznych i polityczno-ekonomicznych aspektów psychiatrii.
Zajęcia obejmują następujące grupy zagadnień i tematy:
1. Wprowadzenie: Po co nam filozofia psychiatrii?
2. Fenomenologia i psychopatologia
BLOK I: Melancholia
3. Współczesne debaty na temat depresji
4. Melancholia i szaleństwo w świecie starożytnym
5. „Moda na melancholię”
6. „Biblia melancholii”
7. Nieświadomość a melancholia
BLOK II: Histeria
8. Histeria dziś
9. Historia histerii – historią kobiecego orgazmu?
10. Histeria a nieświadomość
BLOK III: Psychoza
11. Schizofrenia i antypsychiatria
12. Historia szaleństwa historią chorych na schizofrenię?
13. Schizofrenia z perspektywy pacjentów.
14. Schizofrenia a sztuka
15. Historia i filozofia psychiatrii w Polsce
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie:
- rolę filozofii w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej psychiatrycznej;
- naczelne zagadnienia i problemy z zakresu filozofii psychiatrii;
- interdyscyplinarną terminologię stosowaną w dyskusjach z zakresu filozofii psychiatrii;
- znaczenie czynników społeczno-kulturowych, historycznych i polityczno-ekonomicznych w praktyce i rozwoju psychiatrii
- praktyczne wykorzystanie podejścia filozoficznego w dziedzinie psychiatrii.
Nabyte umiejętności:
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:
- identyfikować i analizować problemy i supozycje filozoficzne występujące na gruncie psychopatologii
- krytycznie analizować poglądy i argumenty innych autorów, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki seminarium;
- porównywać i ocenić wybrane koncepcje z zakresu filozofii psychiatrii;
- przygotowywać pisemną analizę krytyczną tekstu z zakresu tematyki seminarium;
- przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu tematyki seminarium.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do:
- krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu historii i filozofii psychiatrii w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi obecny rozwój psychiatrii
- rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku filozofii psychiatrii
- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy.
Kryteria oceniania
Na finalną ocenę składa się:
(1) przygotowanie do zajęć oraz aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 %
(2) przygotowanie i wygłoszenie referatu z zakresu tematyki seminarium – 30%
(3) przygotowanie pisemnej krytycznej analizy tekstu z zakresu tematyki seminarium – 30%
Skala ocen:
100-90% - 5,0; 89-85% - 4,5; 84-75% - 4,0; 74-70% - 3,5; 69-60% - 3,0; 59-0% - 2,0
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Literatura obowiązkowa do kolejnych zajęć:
1. Kapusta, A., Szaleństwo i metoda: granice rozumienia w filozofii i psychiatrii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010: Wprowadzenie.
2. Fuchs, T., Fenomenologia i psychopatologia, tłum. A. Kapusta, w: J. Migasiński, M. Pokropski (red.). Główne problemy współczesnej fenomenologii, Warszawa 2017: 517-548.
3. Kramer, P., Wsłuchując się w Prozac. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, 1995: 298-337.
4a. Hipokrates, O świętej chorobie, w: Wybór pism. T. I. Warszawa 2008: 124-140.
4b. Platon, Timajos, w: Dialogii. T. II. Przeł. W. Witwicki. Kęty 2005: 118-126.
5a. Adams, Th. Choroba duszy, tłum. L. Barakońska, „Literatura na świecie” 1995, 3(284): 86-90.
5b. Bright, Th. Traktat o melancholii, tłum. L. Barakońska, „Literatura na świecie” 1995, 3(284): 81-85.
6a. Burton, Th., Anatomia melancholii, tłum. T. Sławek, „Literatura na świecie” 1995, 3(284): 47-55.
6b. Burton, Th., Anatomia melancholii, tłum. M. Tabaczyński, Kraków 2020 [wybrane fragmenty].
7. Freud. S., Żałoba i melancholia, w: K. Pospiszyl, Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło. Wrocław 1991: 295-308.
8. Showalter, E. Hystories: Hysterical Epidemics and Modern Culture. London: Picador, 1997: rozdział pierwszy.
9. Maines, R., Technologia orgazmu. „Histeria”, wibrator i zaspokojenie seksualne kobiet. Warszawa: Aletheia 2011 [wybrane fragmenty]
10. Freud, S., Ogólne uwagi o ataku histerycznym, 1909[1908], w: S. Freud (2001). Histeria i lęk, tłum. R. Reszke. Warszawa 2001: 173-179.
11a. Szasz, T. S., The myth of mental illness: foundations of theory of personal conduct, London 1981: Introduction.
11b. Strojnowski, J., Dialektyczna antyteza psychiatrii, „Znak” 1995, 6: 69-75.
12. Foucault, M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987: 53-82.
13. Beers, C. W., Umysł, który sam siebie odnalazł, tłum. J. Jaroszyński. Warszawa 1984: 33-45; 90-94; 155-167.
14. Sass, L., Madness and Modernism Madness and Modernism: Insanity in the Light of Modern Art, Literature, and Thought 1994 [wybrane fragmenty].
15. Marcinów, M. Historia polskiego szaleństwa, Gdańsk 2017 [wybrane fragmenty].
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: