Ethics of new technologies 3800-ENT22-S
Seminarium będzie obejmować trzy bloki tematyczne.
Pierwszy dotyczyć będzie etycznych implikacji nowych technologii informacyjnych. Rewolucja informacyjna, którą przeszło współczesne społeczeństwo, doprowadziła do wytworzenia się „infosfery” – zasobu informacji przekraczającej możliwości przetwarzania ludzkiego umysłu. Ilość informacji wytwarzanej obecnie w ciągu roku przekracza wielokrotnie zasób informacji wytworzony przez całą ludzkość od czasu wynalezienia narzędzi pozwalających na gromadzenie i przetwarzanie informacji (pismo) do czasów współczesnych. Wytwarzanie, przetwarzanie i użytkowanie informacji uległo głębokiej zmianie. Problemem stał nie jak dotychczas niedobór informacji lecz jej nadmiar. Wykształcenie się „infosfery” doprowadziło do zmiany etycznego wymiaru relacji wytwórców i użytkowników informacji do samej informacji. Niewiedza (brak informacji) przestała być okolicznością etycznie usprawiedliwiającą. Nowa skala informacji i nowe technologie służące do jej przetwarzania rodzą nowe problemy etyczne i prawne. Jakiej zmianie uległa prywatność, czyli możliwość kontrolowania wrażliwych informacji na swój temat? Jakie problemy etyczne i prawne powstają w związku ze zautomatyzowanym przetwarzaniem informacji? Jakie są etyczne konsekwencje konfliktów w „infosferze” i za pomocą jakich narzędzi prawnych próbuje się je regulować lub rozwiązywać? W końcu, jak nowe technologie informacyjne zmieniają oblicze nowoczesnej medycyny, naturę i zakres odpowiedzialności za własne zdrowie, prawa i obowiązki pacjenta i lekarza, praktykę zdrowia publicznego?
Drugi blok obejmować będzie najważniejsze zagadnienia etyczne dotyczące zastosowania technologii opartych na sztucznej inteligenci we współczesnej diagnostyce i terapii biomedycznej oraz praktyce zdrowia publicznego. Ponadto, w trakcie zajęć porozmawiamy o modelach uregulowania AI za pomocą standardów etycznych na poziomie firm, państw i organizacji ponadnarodowych. Standardy etyczne dla AI pełnią obecnie funkcję miękkich regulacji (soft law), których zaletami w porównaniu z tradycyjnymi regulacjami są elastyczność procesu regulacyjnego, podatność na interpretację oraz łatwość dostosowania do zmieniających się realiów technicznych i ekonomicznych. Głównym punktem odniesienia będą europejskie regulacje etyczne dotyczące AI oraz rozwiązania służące ich implementacji i egzekwowaniu w kontekście dążenia do odpowiedzialnej AI (responsible AI).
Trzeci blok poświęcony będą wprowadzeniu w problematykę etyczną i prawną dotyczącą relacji między ludźmi i robotami, w tym robotami medycznymi. Ponieważ roboty wywierają coraz poważniejszy i coraz szerszy wpływ na nasze życie, konieczne stało się sformułowanie podstawowych reguł, którymi maszyny powinny kierować się w działaniach mających wpływ na nas. Na zajęciach wskażemy, na jakich obszarach w relacjach między ludźmi i robotami pojawiają się problemy etyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie:
- rolę filozofii i etyki w rozwoju i praktyce stosowania wybranych nowych technologii (technologii informacyjnych, technologii opartych na sztucznej inteligencji, robotyki), zwłaszcza w kontekście współczesnej biomedycyny;
- naczelne zagadnienia i problemy z zakresu etyki wybranych nowych technologii;
- interdyscyplinarną terminologię stosowaną w dyskusjach z zakresu etyki nowych technologii;
- znaczenie czynników społeczno-kulturowych, historycznych i polityczno-ekonomicznych w praktyce i rozwoju nowych technologii, zwłaszcza tych mających zastosowanie w biomedycynie.
Nabyte umiejętności:
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:
- identyfikować i analizować problemy filozoficzne i etyczne dotyczące rozwoju i praktyki stosowania wybranych nowych technologii (technologii informacyjnych, technologii opartych na sztucznej inteligencji, robotyki), zwłaszcza w kontekście współczesnej biomedycyny
- krytycznie analizować poglądy i argumenty innych autorów, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki seminarium;
- przygotowywać krytyczną prace pisemną z zakresu tematyki seminarium;
- przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu tematyki seminarium.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do:
- krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści;
- uznawania znaczenia wiedzy z zakresu filozofii i etyki w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi obecny rozwój nowych technologii (technologii informacyjnych, opartych na sztucznej inteligencji, robotyki)
- rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku filozofii psychiatrii
- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy.
Kryteria oceniania
Słuchacze oceniani będą na podstawie aktywności podczas zajęć (25%), prezentacji wygłoszonej podczas seminarium (50%) i krótkiej pracy pisemnej (25%)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Coeckelbergh M. 2020. AI Ethics. MIT Press.
Dignum V. 2019. Responsible Artificial Intelligence: How to Develop and Use AI in a Responsible Way. Springer.
Dubber M.D., Pasquale, F., and Das, S. (Eds.). 2020. The Oxford Handbook of Ethics of AI. Oxford University Press
Floridi, L. 2011. The Philosophy of Information. Oxford University Press.
Floridi, L. 2013. The Ethics of Information. Oxford University Press.
Floridi, L. 2014. The Fourth Revolution: How the Infosphere is Reshaping Human Reality. Oxford University Press.
Hansson, S. (Ed.). 2017. The Ethics of Technology Methods and Approaches. Rowman & Littlefield.
Leben, D. 2018. Ethics for Robots: How to Design a Moral Algorithm. Routledge.
Lin P., Abney K., and Bekey, G.A. 2011. Robot Ethics: The Ethical and Social Implications of Robotics. MIT Press.
Lin P., Abney K., and Jenkins R. 2017. Robot Ethics 2.0: From Autonomous Cars to Artificial Intelligence. Oxford University Press.
Pasquale, F. 2020. New Laws of Robotics: Defending Human Expertise in the Age of AI. The Belknap Press.
Peterson, M. 2017. The Ethics of Technology: A Geometric Analysis of Five Moral Principles. Oxford University Press.
Turner, J. 2019. Robot Rules. Regulating Artificial Intelligence. Palgrave Macmillan
Van de Poel, I., and Royakkers L. 2011. Ethics, Technology, and Engineering: An Introduction. Wiley-Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: