- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Design społecznie zaangażowany 3800-DSA21-S-OG
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do problematyki współczesnego designu rozumianego nie tylko i nie tyle jako działalność estetyczno-artystyczna, co związana z rozwiązywaniem problemów społecznych w praktyce. Zajęcia podzielone zostaną na trzy główne bloki tematyczne. W pierwszym podjęte zostaną problemy związane z definicją designu oraz relacji ludzie-rzeczy z punktu widzenia budowania społecznych relacji z rzeczami oraz społecznych instytucji wokół rzeczy. Następnie podjęta zostanie tematyka wpływu społeczeństwa na naukę i technologię oraz problem negocjowania znaczenia i formy przedmiotu, tak z rzeczami, jak i designerami. W trzecim analizie poddane zostaną aksjologiczne problemy związane z określonymi rozwiązaniami w polu architektury, konkretnych artefaktów i technologii (w tym technologii cyfrowej), a także szersze społeczne i kulturowe konsekwencje designu. W trakcie kursu możliwe są przesunięcia w kolejności lektur oraz uzupełnienie poniższej listy o pozycje odpowiadające rozwijającej się w trakcie zajęć dyskusji.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: Student ma wiedzę o kluczowych problemach filozofii designu w ujęciu społecznym.
Umiejętności: Student potrafi odnieść zdobytą wiedzę do współczesnych problemów podejmowanych w praktyce designu oraz szerzej, w publicznej debacie o etycznych konsekwencjach designu.
Kompetencje społeczne: Student umie dostrzegać problemy w życiu społecznym i odnosić je do pojęć filozoficznych.
Kryteria oceniania
Esej zaliczeniowy albo referat w trakcie zajęć
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze
Literatura
Filozofia designu, rzeczy i ludzie:
H. Blumenberg. „Naśladowanie natury”. Z prehistorii idei człowieka twórczego.
T. Dant, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, r. 2, 3.
M. Heidegger, Pytanie o technikę; Rzecz.
H. Arendt, Kondycja ludzka: Wytwarzanie (fragmenty)
G. Harman. Traktat o przedmiotach (fragmenty)
M. Foucault, Nadzorować i karać; Techniki siebie
T. Adorno, M. Horkheimer, Dialektyka oświecenia: przemysł kulturalny
M. de Certeau, Wynaleźć codzienność, r. III, IV
Design a aktorzy społeczni:
J. Law, Introduction: monsters, machines and sociotechnical relations.
T. Pinch, W. Bijker, The Social Construction of Facts and Artifacts
B. Latour, Splatając na nowo to, co społeczne (fragmenty)
P-P. Verbeek, What Things Do (fragmenty)
Design a wartości:
L. Winner, Do Artifacts Have Politics?
R. Rosenberger, Multistability and the Agency of Mundane Artifacts: from Speed Bumps to Subway Benches
P-P. Verbeek, Moralizing Technology. Understanding and Designing the Morality of Things, ch. 1, 3, 5.
S. Woolgar, Configuring the User: The Case of Usability Trials.
B. Friedman, Value-Sensitive Design
D. Susser, Transparent Media and the Development of Digital Habits
D.E. Wittkower, Discrimination
Y. Van Den Eede, K. Gabriels, Social Networking: The Dialectics of Sharing
D. Johnson, Ethical Issues in Big Data
P.E. Vermaas, Engineering Design
Y. Saito, Rola estetyki w kształtowaniu świata
Y. Sepänmaa, Human Nature and Aesthetic Ecosystem Services: Nature in the Service of Humankind and Humankind in the Service of Nature
P. Feng, A. Feenberg, Thinking about Design: Critical Theory of Technology and the Design Process
S. Vallor, Technology and the virtues: A philosophical guide to a future worth wanting (fragmenty)
I. de Melo-Martin, Designing People: A Post-Human Future?
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: