Demokracja DE PL. Język, deliberacja i demokracja w społeczeństwie obywatelskim w Polsce i w Niemczech 3800-DEPL21-S
Celem merytorycznym seminarium będzie refleksja nad demokracją oraz jej formami i praktykami, z naciskiem na różnice w społeczeństwie polskim i niemieckim. Seminarium ma umożliwić uczestnikom pogłębienie rozumienia uniwersalnych problemów związanych z demokracją, jak też różnic kulturowych w kontekście polsko-niemieckim.
Koncepcja metodologiczna seminarium ma charakter innowacyjny, a jego głównym celem jest wyjście poza typowe w dydaktyce akademickiej ramy teoretyczno-deskryptywnej pracy na tekście, w celu uzupełnienia refleksji o demokracji i indywidualne doświadczenie, emocje i wnioski płynące z bezpośredniego uczestnictwa w procesie.
Dlatego seminarium podzielone jest na blok praktyczny i teoretyczny. Elementy bloku teoretycznego każdorazowo poprzedzone będą częścią praktyczną, podczas której uczestnicy zyskają możliwość osobistego doświadczenia dylematów charakterystycznych dla procesów demokratycznych, zanim poddadzą je refleksji teoretycznej.
Moduł praktyczny realizowany będzie za pomocą metody edukacji demokratycznej „Betzavta/Miteinander”, opracowanej przez Adam Institute w Izraelu i adaptowanej przez Centrum für angewandte Politikforschung (CAP) w Niemczech. Moduł ten będzie prowadzony przez profesjonalnych edukatorów.
Moduł teoretyczny będzie miał formę konwersatorium akademickiego, podczas którego doświadczania z modułu praktycznego omawiane będą w odniesieniu do teorii filozoficznych, w celu zarówno uogólnienia doświadczeń praktycznych, jak też zbadania tych teorii pod kątem ich potencjalnych niedoskonałości.
W ramach kursu zaplanowano także wykład o historii i zastosowaniach metody Betzavta, który pozwoli lepiej zrozumieć jej założenia i potencjał w dydaktyce.
Wydarzenie jest już trzecią edycją projektu.
UWAGA: Seminarium jest finansowane ze środków zewnętrznych. Refundacja kosztów zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu odbywać się będzie wg wytycznych podmiotów finansujących.
Szczegóły na stronie wydarzenia: https://sites.google.com/uw.edu.pl/dobrzanski/zajecia/wydzial-filozofii/demokracja-DE-PL
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Absolwent zna:
K_W08 w pogłębionym stopniu – normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmianę i drogi wpływania na ludzkie zachowania
K_W10 w pogłębionym stopniu – rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
K_W11 w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury
Nabyte umiejętności:
Absolwent potrafi:
K_U02 określać stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji
K_U06 twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
K_U07 precyzyjnie formułować w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne; stawiać tezy i krytycznie je komentować
Nabyte kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do:
K_K05 aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym; interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego i zachęca do wdrażania tych koncepcji
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, napisanie krótkiego eseju
Literatura
Zostanie podana na stronie wydarzenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: