Ciało, prawda, grzech. Czytanie późnego Foucaulta 3800-CPG21-S
Seminarium rozpocznie się od lektury ostatniego tomu „Historii seksualności”, czyli „Wyznań ciała”. Tytułowe pojęcie ciała (la chair, cielesność) odwołuje się do bardzo specyficznego postrzegania materialności ciała jako źródła moralnej korupcji. W trakcie zajęć będziemy odtwarzali złożoną historię kształtowania się chrześcijańskiej koncepcji ciała, uwzględniając te zmiany cywilizacyjne, które wywarły na nią najsilniejszy wpływ. Historia przekształcenia ciała w cielesność będzie stanowiła punkt wyjścia do przedstawienia jej związków z innymi elementami składającymi na koncepcje „chrześcijańskiego”podmiotu, a mianowicie jej związków z ideą prawdy i pojęciem grzechu. Odtworzenie tej struktury pozwoli z kolei na zrozumienie ewolucji, jakiej podlegała i w jaki sposób daje się dostrzec jej obecność w języku i procedurach sądowych, ale także w procedurach medycznych.
Celem zajęć będzie dokonanie swoistej lektury „à rebours” pism Foucaulta i zbadanie, do jakiego stopnia jego wcześniejsze pisma traktujące o początkach reżimów dyskursywnych medycyny i prawa oraz towarzyszącym im procesie wyłaniania się współczesnego podmiotu dają się uzgodnić z opisywanym w późniejszych pracach proces konstytuowania się chrześcijańskiego podmiotu.
Tematy:
- różnica między podmiotem a jednostką
- historia narodzin podmiotu
- relacja prawdą - jednostką/ relacja prawda-podmiot
- sposoby uzewnętrzniania prawdy
- geneza cielesności i jej związki z grzechem
- przekształcenie cielesności w ciało-przedmiot nauk oraz przedmiot wymiaru sprawiedliwości
Pełna lista zagadnień zostanie opracowana po uzgodnieniu z uczestnikami zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- znajomość specjalistycznej terminologii filozoficznej w języku polskim
- znajomość poglądów wybranego filozofa lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej
- znajomość złożonej natury języka oraz historycznej zmienność jego znaczeń
Nabyte umiejętności:
- umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu filozoficznego
- umiejętność identyfikowania strategii argumentacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- umiejętność precyzyjnego formułowania w mowie i na piśmie złożonych problemów filozoficznych, umiejętność stawiania tezy i krytycznego ich komentowania
Nabyte kompetencje społeczne:
- gotowość do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności
- gotowość do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium składają się:
a) obecność (warunek konieczny)
b) aktywność podczas zajęć
c) wygłoszenie krótkiego wprowadzenia do wybranego tekstu lub napisanie krótkiego eseju poświęconego wybranemu problemowi omawianemu podczas zajęć
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 4 w ciągu roku
Literatura
M. Foucault:
1. „Wyznania ciała”, słowo/obraz/terytoria 2019
2. „Hermeneutyka podmiotu”, PWN 2012
2. „Rządzenie żywymi”, PWN 2014
4. „Zło czynić, prawdę mówić”, Znak 2018
5. „Subjectivité et vérité”, Gallimard 2014/ „Subjectivity and Truth”, Palgrave 2017
6. „L’origine de l’herméneutique de soi”, Vrin 2017/ „About the Beginning of the Hermeneutics of the Self”, Chicago University Press 2015
7. „Dire vrai sur soi-même, Vrin 2017
8. „La culture de soi”, Vrin 2015/ The Culture of the Self (nagrania z wykładów w Berkeley)
9. „Technologies of the Self”, MIT 1988
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: