- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Etyka wobec innowacji technologicznych 3800-BE-EIT-OG
Zajęcia obejmują następujące treści programowe: Nowo powstające technologie (emerging technologies) – specyfika społeczna, etyczna i regulacyjna. Pojęcie ryzyka i niepewności. Normatywne modele zarządzania niepewnością i ryzykiem związanym z rozwijaniem, stosowaniem i konsekwencjami nowych technologii. Zasada ostrożności – historia, warianty, zastosowania i krytyka. Zasada ochrony przyszłych pokoleń – zakres i zastosowania. Spór o potrzebę rozszerzania katalogu praw człowieka w odpowiedzi na ryzyka i niepewność związane z rozwijaniem, stosowaniem i konsekwencjami nowych technologii. Wyzwania komunikacyjne i modele prowadzenia debaty publicznej na temat nowo powstających technologii. Problemy etyczne i regulacyjne związane z wybranymi nowymi i nowo powstającymi technologiami mającymi zastosowanie w biomedycynie i innych bionaukach, np. z technologiami z zakresu inżynierii genetycznej, biologii syntetycznej, nanoinżynierii, robotyki, technologiami sztucznej inteligencji lub nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Zajęcia są prowadzone metodą pracy w grupach, wspólnej analizy tekstu, kazusów, dyskusji i gier dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student/ka zna i rozumie:
K_W01 - w pogłębionym stopniu historię, genezę i naturę bioetyki, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz powiązania z różnymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki oraz praktyki społecznej.
K_W02 - w pogłębionym stopniu rolę bioetyki w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk.
K_W03 - zaawansowaną terminologię bioetyczną w języku polskim oraz w języku angielskim, który jest podstawowym językiem tej dyscypliny.
K_W11 - w pogłębionym stopniu wyzwania etyczne, jakie rodzą nowo powstające technologie (emerging technologies) mające zastosowanie w biomedycynie oraz innych bionaukach (np. technologie z zakresu inżynierii genetycznej, biologii syntetycznej, nanoinżynierii, robotyki, technologie sztucznej inteligencji czy nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne), a także bieżące debaty publiczne i medialne dotyczące tych technologii.
K_W14 - w pogłębionym stopniu społeczno-kulturowe uwarunkowania praktyki i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk.
K_W15 - w pogłębionym stopniu najważniejsze prawa i wolności człowieka stanowiące fundament globalnych i lokalnych regulacji dotyczących praktyki i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz prawne i instytucjonalne mechanizmy ochrony tych praw.
Nabyte umiejętności:
Student/ka potrafi:
K_U01 - identyfikować problemy i konflikty etyczne występujące w praktyce i rozwoju nauk biomedycznych i innych bionauk oraz w praktyce życia codziennego i społecznego.
K_U02 - krytycznie analizować wypowiedzi ustne i pisemne innych autorów z zakresu etyki i bioetyki – rekonstruować tezy, identyfikować założenia faktyczne oraz normatywne, krytycznie oceniać poprawność i siłę argumentacji.
K_U09 - analizować, interpretować i wyjaśniać źródła, kontekst, uwarunkowania oraz przebieg bieżących debat publicznych i medialnych dotyczących nowo powstających technologii (emerging technologies).
K_U11 - prowadzić debatę na tematy z zakresu bioetyki.
K_U12 - porozumiewać się, w szczególności na tematy dotyczące bioetyki, ze specjalistami oraz z osobami niebędącymi specjalistami w tej domenie, w tym z wykorzystaniem różnych kanałów i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
K_U14 - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne (referat), w szczególności z zakresu bioetyki lub powiązanych z nią dyscyplin i subdyscyplin nauki.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student/ka jest gotowa do:
K_K01 - krytycznego oceniania posiadanej wiedzy, pozyskiwanych informacji i odbieranych treści.
K_K02 - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki, a także z zakresu prawa medycznego oraz socjologii i antropologii medycyny, w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem tych problemów.
K_K04 - aktywnego udziału w bieżących debatach i sporach bioetycznych i biopolitycznych, mając poczucie współodpowiedzialności za kształt polskiego dyskursu politycznego, publicznego i medialnego na tematy bioetyczne.
K_K05 - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej.
K_K06 - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla konsultantów klinicznych oraz członków różnych komisji bioetycznych/etycznych.
Kryteria oceniania
Aktywność w czasie dyskusji i prac grupowych na zajęciach.
Krótka praca pisemna - analiza dyskursu publicznego/medialnego.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Brey, P. (2017). Ethics of Emerging Technologies. In S. O. Hansson (Ed.), Methods for the Ethics of Technology. Rowman and Littlefield International.
Erick Jose Ramirez, The Ethics of Virtual and Augmented Reality, Routledge Research in Applied Ethics 2022
Nick Bostrom, Eliezer Yudkowsky. The ethics of artificial intelligence (Chapter 15), Cambridge University Press: 2014
Kriebitz, A., Max, R. & Lütge, C. The German Act on Autonomous Driving: Why Ethics Still Matters. Philos. Technol. 35, 29 (2022). https://doi.org/10.1007/s13347-022-00526-2
Luetge, C. The German Ethics Code for Automated and Connected Driving. Philos. Technol. 30, 547–558 (2017). https://doi.org/10.1007/s13347-017-0284-0
N. Levy, The neuroscience of ethics, Neuroethics Challenges for the 21st Century
P. Sadin et al., Five Charges against the Precautionary Principle, Journal of Risk Research 2002, 5(4):287-299 DOI: 10.1080/13669870110073729
Pełna lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: