Analizy metafizyczne: metaontologia 3800-AMMO22-S
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą podstawowe problemy współczesnej metaontologii. Wśród omawianych zagadnień i stanowisk znajdą się m.in.:
(i) status ontologii jako subdyscypliny filozoficznej;
(ii) dyskusja nad naturą pytań ontologicznych (spór Quine’a z Carnapem);
(iii) semantyczne kryterium istnienia;
(iv) pojęcie zaangażowania ontologicznego teorii;
(v) rola kwantyfikacji egzystencjalnej i zróżnicowanie znaczeniowe kwantyfikatorów (quantifier variance);
(vii) rzeczowość i werbalność sporów ontologicznych;
(viii) realizm ontologiczny, odmiany ontologicznego deflacjonizmu.
Rekonstrukcja i analiza wymienionych zagadnień oraz towarzyszących im stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat podstawowych zagadnień współczesnej metaontologii analitycznej. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym.
Nabyte umiejętności:
Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (Uwaga! Podejście do testu jest OPCJONALNE); (ii) przedstawienia co najmniej jednego REFERATU lub KOREFERATU podczas zajęć; (iii) AKTYWNOŚCI; (iv) ewentualnego napisania PRACY SEMINARYJNEJ.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Uwaga! Dokładnniejsza lista lektur obowiązkowych zostanie podana na stronie przedmiotu.
(1) Berto F., Plebani M. (2015), Ontology and Metaontology: A Contemporary Guide, London: Bloomsbury.
(2) Biłat A. (2018), Metaontologia. O naturze pojęć i teorii ontologicznych, Kraków: Copernicus Center Press.
(3) Blatti S., Lapointe S. (eds.) (2016), Ontology after Carnap, Oxford: Oxford University Press.
(4) Chalmers D., Manley D., Wasserman R. (2009) (eds.), Metametaphysics: New Essays on the Foundations of Ontology, Oxford: Clarendon Press.
(5) D'Oro G., Overgaard S. (eds.) (2017), The Cambridge Companion to Philosophical Methodology, Cambridge: Cambridge University Press.
(6) Hirsch E. (2011), Quantifier Variance and Realism: Essays in Metaontology, Oxford University Press.
(7) Miller J.T.M. (2021), The Language of Ontology, Oxford: Oxford University Press.
(8) Thomasson A. (2015), Ontology Made Easy, Oxford: Oxford University Press.
(9) Sider Th. (2011), Writing the Book of the World, Oxford: Oxford University Press.
(10) van Inwagen P. (2014), Existence: Essays in Ontology, Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: