Analizy metafizyczne: wybrane zagadnienia metametafizyki 3800-AMMM22-S
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą wybrane zagadnienia współczesnej metametafizyki. Wśród omawianych problemów znajdą się m.in.:
(i) status metafizyki jako dyscypliny filozoficznej;
(ii) charakter wiedzy metafizycznej (epistemologia metafizyki);
(iii) analiza wybranych, specyficznych i niespecyficznych, metod metafizyki;
(iv) pojęcie istnienia i zależności egzystencjalnej;
(v) wykorzystanie pojęcia gruntowania (groundig) w analizach metafizycznych;
(vii) pojęcie fundamentalności;
(viii) rola uprawdziwiania w uprawianiu metafizyki;
(ix) wyjaśnianie w metafizyce.
Rekonstrukcja i analiza wymienionych zagadnień oraz towarzyszących im stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonych dyskusjach; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat wybranych zagadnień współczesnej metametafizyki analitycznej. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla metafizyki w wydaniu analitycznym.
Nabyte umiejętności:
Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak i konkluzywność argumentacji, z którą jest konfrontowany.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (Uwaga! Podejście do testu jest OPCJONALNE); (ii) przedstawienia co najmniej jednego REFERATU lub KOREFERATU podczas zajęć; (iii) AKTYWNOŚCI; (iv) ewentualnego napisania PRACY SEMINARYJNEJ.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Literatura
Uwaga! Dokładnniejsza lista lektur obowiązkowych zostanie podana na stronie przedmiotu.
(1) Benovsky J. (2016), Meta-metaphysics: On Metaphysical Equivalence, Primitiveness, and Theory Choice, Springer.
(2) Bliss R., Miller J.T.M. (eds.) (2021), The Routledge Handbook of Metametaphysics, London/New York: Routledge.
(3) Bliss R., Priest G. (eds.) (2018), Reality and its Structure: Essays in Fundamentality, Oxford: Oxford University Press.
(4) Cappelen H., Szabó Gendler T., Hawthorne J. (eds.) (2016), The Oxford Handbook of Philosophical Methodology, Oxford: Oxford University Press.
(5) Chalmers D., Manley D., Wasserman R. (2009) (eds.), Metametaphysics: New Essays on the Foundations of Ontology, Oxford: Clarendon Press.
(6) Correia F., Schnieder B. (eds.) (2012), Metaphysical Grounding: Understanding the Structure of Reality, Cambridge: Cambridge University Press.
(7) McKenzie K., (2022), Fundamentality and Grounding, Cambridge: Cambridge University Press.
(8) Raven M.J. (2020), The Routledge Handbook of Metaphysical Grounding, New York: Routledge.
(9) Sider Th. (2020), The Tools of Metaphysics and the Metaphysics of Science, Oxford: Clarendon Press.
(10) Tahko T.E. (2015), An Introduction to Metametaphysics, Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: