Analizy metafizyczne: esencjalizm metafizyczny - wybrane zagadnienia 3800-AMEM21-S
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz podczas zajęć będą zasadnicze stanowiska w sporze o właściwą wykładnię esencjalizmu metafizycznego. Wśród poruszonych zagadnień znajdą się między innymi: (i) perspektywa modalnej interpretacji esencjalizmu (motywacje, walory, trudności); (ii) neoarystotelesowki projekt niemodalnej interpretacji istoty i własności istotnych; (iii) próby redukcji modalności do istoty; (iv) związki pojęć istoty i własności istotnych z pojęciami towarzyszącymi: fundowaniem (grounding), zależnością ontyczną, identycznością, definicją realną i wyjaśnianiem; (v) analiza niektórych kwestii związanych z poznaniem własności istotnych. Rekonstrukcja i analiza wymienionych zagadnień będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonej dyskusji; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat zasadniczych stanowisk w dyskusjach nad adekwatną interpretacją esencjalizmu metafizycznego. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym.
Nabyte umiejętności:
Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty.
Nabyte kompetencje społeczne:
Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak ich konkluzywność argumentacji, z którą jest skonfrontowany.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę (podejście do testu jest opcjonalne); (ii) przedstawienia co najmniej jednego referatu lub koreferatu podczas zajęć; (iii) aktywności; (iv) ewentualnego napisania pracy seminaryjnej.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności (po ich przekroczeniu student zobowiązany jest do wykonania zleconej pracy pisemnej). Nieobecność w więcej niż 50% spotkań automatycznie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
Literatura
(1) Bueno, O., Shalkowski S.A. (eds.) (2021), The Routledge Handbook of Modality, London/New York: Routledge; (2) Bliss R., Priest G. (eds.) (2018), Reality and Its Structure. Essays in Fundamentality, Oxford: Oxford University Press; (3) Carruth A., Gibb S.C., Heil J. (eds.) (2018), Ontology, Modality, Mind: Themes from the Metaphysics of E.J. Lowe, Oxford: Oxford University Press; (4) Correia F., Schnieder B. (eds.) (2012), Metaphysical Grounding: Understanding the Structure of Reality, Cambridge: Cambridge University Press; (5) Dumitru M. (ed.) (2020), Metaphysics, Meaning, and Modality: Themes From Kit Fine, Oxford: Oxford University Press; (6) Fred-Rivera I., Leech J. (eds.) (2018), Being Necessary. Themes of Ontology and Modality from the Work of Bob Hale, Oxford: Oxford University Press. (7) Hale B. (2013), Necessary Beings: An Essay on Ontology, Modality, and the Relations Between Them, Oxford: Oxford University Press; (8) Jago M. (ed.) (2016), Reality Making, Oxford: Oxford University Press; (9) Kment B. (2014), Modality and Explanatory Reasoning, Oxford: Oxford University Press Press; (10) Koslicki K., Raven M., (eds.), The Routledge Handbook of Essence, Routledge (w przygotowaniu); (11) Mackie, P. (2006). How Things Might Have Been: Individuals, Kinds, and Essential Properties, Oxford: Oxford University Press; (12) Mallozzi A. (ed.) (2019), New Directions in the Epistemology of Modality, Special Issue of Synthese, Springer; (13) Tahko T.E. (ed.) (2012), Contemporary Aristotelian Metaphysics, Cambridge: Cambridge University Press; (14) Vetter B. (2015), Potentiality: From Dispositions to Modality, Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: