- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analiza filozoficzna w Szkole Lwowsko-Warszawskiej. Kazimierz Ajdukiewicz 3800-AFSLW21-S-OG
Szkoła Lwowsko-Warszawska, której założycielem był Kazimierz Twardowski, kierujący w latach 1895-1930 katedrą filozofii we Lwowie, to formacja intelektualna uważana za polską gałąź filozofii analitycznej. Do jej cech charakterystycznych należy nacisk na jasność i precyzję wypowiedzi, stosowanie szeroko rozumianych narzędzi logicznych, przy równoczesnym uznawaniu tradycyjnej problematyki filozoficznej za sensowną i doniosłą. Jednym z najwybitniejszych i najwszechstronniejszych przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej był Kazimierz Ajdukiewicz – uczeń Twardowskiego, profesor filozofii we Lwowie, Poznaniu i w Warszawie. Ajdukiewicz jest autorem wielu genialnych analiz filozoficznych; po wojnie przyczynił się znacząco do utrzymania zajęć z logiki w szkolnictwie średnim i wyższym.
Na posiedzeniach seminarium zajmiemy się rekonstrukcją poglądów Ajdukiewicza na podstawie jego prac, przede wszystkim zebranych w dwóch tomach pism zatytułowanych Jezyk i poznanie, a także zagadnieniem genezy tych poglądów i ich rezonansu w filozofii analitycznej.
Tematyka omawiana podczas seminarium zostanie dobrana spośród następujących kwestii, w których Ajdukiewicz osiągnął istotne rezultaty:
- koncepcja języka;
- gramatyka kategorialna;
- teoria znaczenia;
- konwencjonalizm;
- teoria pytań;
- krytyka idealizmu;
- analizy pojęć czasu, sprawiedliwości, materii, istnienia etc.;
- koncepcja definicji;
- klasyfikacja nauk;
- teoria rozumowań;
- koncepcja dydaktyki filozofii i logiki.
Niektóre spośród posiedzeń seminarium będą miały charakter seminariów otwartych w ramach Centrum Badań nad tradycją Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (slw.uw.edu.pl) z udziałem zaproszonych specjalistów z różnych ośrodków filozoficznych.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Osoba, która ukończyła kurs, zna główne wyniki Kazimierza Ajdukiewicza, orientuje się w osiągnięciach Szkoły Lwowsko-Warszawskiej i umie je porównać z rezultatami osiągniętymi w innych ośrodkach filozofii analitycznej, a w szczególności w Brytyjskiej Szkole Analitycznej i w Kole Wiedeńskim.
Nabyte umiejętności:
Osoba, która ukończyła kurs, samodzielnie rekonstruuje problemy i dyskusje podejmowane przez Kazimierza Ajdukiewicza i innych przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej
Nabyte kompetencje społeczne:
Osoba, która ukończyła kurs, jest świadoma wartości dorobku filozoficznego Kazimierza Ajdukiewicza i formacji, do której należał, i wie, że warto dążyć do zachowania i rozwijania tego dziedzictwa.
Kryteria oceniania
Każdy uczestnik seminarium zobowiązany jest: (a) uczestniczyć regularnie i aktywnie w zajęciach; (b) przygotować jeden lub dwa referaty w roku akademickim (na podstawie wskazanego tekstu); (c) przygotować 2-3 sprawozdania z zajęć w roku akademickim (dokładna liczba sprawozdań i zależy od liczby zapisanych uczestników).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 4
Literatura
Prace Kazimierza Ajdukiewicza wybrane z następującej listy:
O znaczeniu wyrażeń (1931)
Analiza i synteza (1932)
Język i znaczenie (1934)
Logiczne podstawy nauczania (1934)
Logistyczny antyirracjonalizm w Polsce (1934)
Metodologiczne typy nauk (1934)
Naukowa perspektywa świata (1934)
Obraz świata i aparatura pojęciowa (1934)
O stosowalności czystej logiki do zagadnień filozoficznych (1934)
W sprawie uniwersaliów (1934)
O spójności syntaktycznej (1935)
Kierunki i prądy filozofii współczesnej (1937)
Problemat transcendentalnego idealizmu w sformułowaniu semantycznym (1937)
O sprawiedliwości (1939)
O tzw. neopozytywizmie (1946)
Czas prawdziwy (1977)
Epistemologia i semiotyka (1948)
O wolności nauki (1948)
Z dziejów pojęcia materii (1948)
Zagadnienia i kierunki filozofii (1949)
Logika, jej zadania i potrzeby w Polsce współczesnej (1951)
W sprawie pojęcia istnienia (1951)
Zarys logiki (1953)
Klasyfikacja rozumowań (1955)
Okres warunkowy a implikacja materialna (1956)
Trzy pojęcia definicji (1958)
Zagadnienie racjonalności zawodnych sposobów wnioskowania (1958)
Systemy aksjomatyczne z metodologicznego punktu widzenia (1960)
Zagadnienie uzasadniania (1963)
Logika pragmatyczna (1965)
Wybrana literatura o Kazimierzu Ajdukiewiczu:
Gan-Krzyworzyńska K. Leśkiewski P. (2016), Kazimierz Ajdukiewicz
Jedynak, A. (2003), Ajdukiewicz
Olech, A. (2013), Semantyczna teoria poznania
Wójcicki, R. (1999), Ajdukiewicz. Teoria znaczenia
Przegląd filozoficzny 2013 nr 4 (poświęcony Ajdukiewiczowi)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: