Ewolucja moralności 3700-WYK24-AZ
Zajecia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami ewolucji moralności. Ewolucja owa będzie na naszych zajęciach traktowana w sesnie szerokim – zgodnie z paradygmatem adaptacyjności układów złożonych. Tak więc w obrębie naszego zainteresowania znajdzie się między innymi klasyczna neo-darwinowska ewolucja biologiczna (adaptacja genetyczna) jak też ewolucja kulturowa (adaptacja memetyczna) i adaptacja osobnicza.
Na każdym z powyższych obszarów adaptacyjnych będziemy śledzili pojawianie się takich mechanizmów dostosowawczych które będą związane (przyczynowo bądź korelacyjnie) z zachowaniami moralnymi współczesnych ludzi. W ramach takiego naukowe śledztwa będziemy podróżowali po osi czasu historii naszej planety – zaczynając od powstania życia do współczesności.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. wiedza
Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu:
1.1 po pierwsze – znać podstawowe podejścia do genezy moralności w ujęciu współczesnych nauk zajmujących się adaptacją (czyli klasycznej neodarwinistyki, memetyki i behawiorystyki).
1.2 po drugie (i być może ważniejsze) powinien znać ograniczenia owych podejść – wyróżnić obszary niepewności i wątpliwości
2. umiejętności
Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu umieć zastosować powyższą wiedzą :
2.1 w praktyce naukowej – w opisywania adaptacyjności na naszej planecie
2.2 w praktyce życia we współczesnym społeczeństwie
3. kompetencje społeczne
Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu
3.1 być w stanie samodzielnie przekazywać wiedze i umiejętności na nich nabyte.
3.2 wyciągać wnioski z punktu 1.2 (patrz wyżej) przy dyskutowaniu z osobami mającymi różne podejścia do poruszanych na zajęciach zagadnień
Kryteria oceniania
test sprawdzający (wielokrotnego wyboru)
możliwe dwie nieobecności
Literatura
Axelrod, R., Hamilton, W. D (1981) The evolution of cooperation.
Science 211, 1390-256
Bargh, J A (1999) Automatyzmy dnia powszedniego.
Czasopismo Psychologiczne, 5 209-256.
Dawkins, R. (1996) Samolubny gen.
Warszawa: Prószyński i S-ka.
Domasio. A. (2018) Dziwny porządek rzeczy. Życie, uczucia i tworzenie kultury.
Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis
Elżanowski, A. (2011) Jak powstała moralność i co z tego wynika.
W: A. Krajna, L. Ryk, K. SujakLesz (red.) Problemy dydaktyki fizyki. Oficyna Wydawnicza ATUT/Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocław
Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar.
Łódź. Wydawnictwo CIS.
Gohen. J. Stewart J. (1994) Załamanie chaosu. Odkrywanie prostoty w złożonym świecie.
Warszawa: Prószyński i S-ka.
Hofmann, M L. Empatia i rozwój moralny.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Krebs J.R. Davies N.B. (2014). Wprowadzenie do ekologii behawioralnej.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Psychologiczne
L. Kohlberg. Moral stages and moralization / The cognitivedevelopmental approach.
W: Moral Development and Behavior. Lickona T. (red.). Holt,
Maynard Smith J. (1964) Group selection and kin selection.
Nature, 201 1145-1147
Trivers, R, L. (1971) The evolution of reciprocal altruism.
Quarterly Review of Biology, 46, 35-57.
Wojciechowski, Ł. (2008) Ewolucyjne widzenie altruizmu. Od redukcjonizmu do…
W: Rudkowska, D Szuster A (red) O różnych obliczach altruizmu. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Scholar
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: