Filozofia środowiskowa 3700-WYK16-AZ
Kurs ma na celu pomóc studentom zrozumieć i odpowiedzieć na różnorodne wyzwania, przed jakimi stają ludzie, zważywszy, że nie jesteśmy w stanie uniknąć ingerencji w środowisko naturalne. Będziemy rozwijać kompetencje filozoficzne studentów, zmagając się z pytaniami o to, jak konceptualizować świat przyrody, jaka jest jego wartość i jakie jest nasze właściwe miejsce w nim.
Podczas wykładów, studenci będą mogli zapoznać się z ogólnym zarysem najważniejszych sposobów ujmowania problemów filozofii środowiskowych, przede wszystkim w aspekcie ontologicznym (czym jest środowisko? Jaka jest nasza relacja do niego?), etycznym (jak powinniśmy postępować względem środowiska?) i politycznym (jakie są wzajemne zależności między środowiskiem a systemem społeczno-politycznym?).
Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z najważniejszymi tekstami z w/w zakresu.
Spis tematów:
1. Pojęcie natury w koncepcjach klasycznych
2. Początki ruchu enwironemtalistycznego w XX wieku
3. Lata 60. – efekt Silent Spring
4. Deep Ecology
5. Utylitaryzm
6. Marksizm
7. Ekofeminzim + ekokrytyka
8. Nowy animizm
9. Nieeuropejskie podejścia do problemów środowiskowych
10. Antropocentryzm (za i przeciw)
11. Biocentryzm/ecocentryzm
12. Ochrona
13. Co chronimy, kiedy mówimy, że chronimy środowisko?
14. Dlaczego chronimy – przyczyny ekonomiczne
15. Dlaczego chronimy – przyczyny estetyczne
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
KW_03 Zna podstawy filozofii środowiskowej
KW_07 Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian
KW_09 Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczególnie tych, które ingerują w środowisko przyrodnicze i dobrostan zwierząt
KK_02 Potrafi merytorycznie argumentować w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów
KK_03 Właściwie interpretuje i krzewi odpowiedzialność ludzi wobec zwierząt oraz środowiska ich życia
KK_04 Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności
KK_05 Postępuje zgodnie z kodeksem zasad etycznych pracy naukowej i dobrych obyczajów
KK_07 Jest wrażliwy na los zwierząt i powiązania człowieka z przyrodą
KK_09 Wykorzystuje umiejętność myślenia dedukcyjnego w analizie zjawisk przyrodniczych i procesów kulturowych
Kryteria oceniania
Wykład – pytania sprawdzające po każdym spotkaniu
Ćwiczenia – dyskusja,
Literatura
A Companion to Environmental Philosophy, ed. Dale Jamieson, Wiley-Blackwell: 1991.
Encyclopedia of Environmental Ethics and Philosophy, ed. J. Baird Callicott, Robert Frodeman, Macmillan: 2008.
Environmental Ethics: Readings in Theory and Application, ed. Louis P. Pojman, Paul Pojman, Katie McShane, Wadsworth Publishing: 2016.
Marion Hourdequin, Environmental Ethics: From Theory to Practice, Bloomsbury Academic: 2015.
Arne Johan Vetlesen, The Denial of Nature: Environmental philosophy in the era of global capitalism, Routledge: 2015.
Michael Boylan, Environmental Ethics, Wiley-Blackwell: 2013.
Svein Anders Noer Lie, Philosophy of Nature: Rethinking Naturalness, Routledge: 2016.
Andrew Brennan; Y.S. Lo , Understanding Environmental Philosophy, McGill-Queen’s University Press: 2011.
Sahotra Sarkar, Biodiversity and Environmental Philosophy: An Introduction, Cambridge University Press: 2005.
Jozet Keulartz, The Struggle For Nature: A Critique of Environmental Philosophy, Routledge: 1999.
John O’Neill, Ecology, Policy and Politics, Routledge: 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: