- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ciało jako obiekt sztuki. Zajęcia Warsztatowe z obszaru sztuki. 3700-WAR12-AL-OG
Zajęcia będą podzielone na trzy części.
1. Część teoretyczną (5 godz.), podczas której omawiane są zagadnienia cielesności w sztuce performance.
2. Część warsztatową (15 godz.), opartej na pracy z ciałem. Zajęcia odbywają się w przestrzeni zamkniętej na terenie uczelni oraz poza uczelnią - w przestrzeni publicznej.
3. Część eksperymentalną (10 godz.), podczas której realizujemy projekty - działania performatywne wokół zagadnień cielesności, interaktywności w kontekście nowych mediów i technologii.
Pełny opis:
1. Cześć teoretyczna: wprowadza w tematykę sztuki performance. Zadajemy pytania, czym jest sztuka performance, jak się rozwija w świecie i w Polsce. W dużym stopniu koncentrujemy się na cielesności, fizycznej obecności autora, jego psychofizycznej kondycji.
Cielesność w sztuce performance omawiamy również w kontekście interaktywności, poszerzonej cielesności oraz nowych technologii.
Wykłady są poparte przykładami działań znanych artystów, ale również przykładami z moich własnych zbiorów archiwalnych. Zaprezentuję prace artystów, które oglądałam będąc uczestnikiem międzynarodowych wystaw, festiwali, m.in. w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Kanadzie, USA, Chinach, Hongkongu, Japonii. Korzystam również z unikatowych zbiorów archiwalnych dotyczących sztuki performance, mi.n.: zebranych i powadzonych przez artystę Borysa Niesłony w Köln w Niemczech.
2. Cześć warsztatowa: skupia się na pracy z ciałem. Składa się z trzech etapów. W pierwszych dwóch etapach zajęcia odbywają się na terenie uczelni (w przestrzeni zamkniętej). W etapie trzecim zajęcia odbywają się poza terenem uczelni (w przestrzeni otwartej miejskiej).
· Etap pierwszy - autoportret. Podczas zajęć pracujemy intra personalnie, doświadczamy własnego ciała jako medium artystycznego, otwieramy się na nowe sposoby wyrażania siebie. Zwracamy uwagę na ciało prezentujące informacje. Postrzegamy ja artysty jako działanie, źródło znaczeń, ucieleśnioną informację.
· Etap drugi - interaktywność. Podczas zajęć skupiamy się na relacji odbiorcy i twórcy. Zwracamy uwagę na cielesne zaangażowanie odbiorcy - jego psychofizyczności we współtworzeniu performance.
· Etap trzeci - przestrzeń publiczna, społeczna. Zadania uwrażliwiają na otoczenie, wyostrzają percepcję, służą przyglądaniu się, na co mogę i chcę wpływać swoim działaniem. Wyrażamy się przede wszystkim przez własne ciało i badamy to, jak ono wpływa i zmienia przestrzeń, w którą się wpisuje.
Każdy z tych etapów jest zakończone samodzielnymi działaniami perfomatywnymi studentów.
3. Cześć eksperymentalna skupia się cielesności w sztuce performance w kontekście nowych mediów: filmu, technik komputerowych, mokrych mediów, biotechnologii. Między innymi łączymy sztukę performance z ruchomym obrazem, obrazem filmowym, sztuką generatywną, interaktywną, netartem, bioartem. Balansujemy pomiędzy sztuką i nauką. Pracujemy poza dyscyplinami, traktujemy sztukę performance jako medium trans- dyscyplinarne. Dotykamy obszarów środowisk interaktywnych. Studenci wybierają medium, technologie, wykorzystując swoje dotychczasowe doświadczenie, ale również sięgają po nowe technologie, którymi są zainteresowani.
W projektach, nad którymi pracujemy, zwracamy uwagę na potencjalność wykroczenia poza ciało, w przestrzeń interaktywnych sieci, wirtualne środowiska, inne formy życia.
Pytamy o przyszłe ciało - człowieka - rzeczywistość . Zastanawiamy się nad procesami, jakim ulega ciało oraz nad tym, jak jest, czy też będzie, przekształcane w wyniku rozwoju technologicznego.
• Efektem zajęć są realizacje studentów - (projekty, prezentacje, działania performance). Również istotna jest rejestracja video z całości procesu, jaki ma miejsce podczas zajęć warsztatowych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci będą mogli poznać teorię i praktykę sztuki performance. Doświadczą ciała jako medium w przekazie artystycznym. Rozwiną i poszerzą perspektywę rozumienia sztuki.
Rozwijamy:
• świadomość, wrażliwość ciała
• doświadczanie ciała jako medium artystyczne
• nowe sposoby wyrażania siebie
• umiejętność improwizowania
• umiejętność komponowania ciała w relacji do czasu, przestrzeni, ruchu i głosu
• uwrażliwianie na rzeczywistość
• wyostrzanie percepcji
Zajęcia przede wszykim rozwijają wrażliwość ciała, pozwalają eksperymentować w formach prac performatywnych, interaktywnych, partycypacyjnych i imersyjnych.
Kryteria oceniania
• obecność
• aktywny udział w zajęciach
• projekty, prezentacje multimedialne, działania performance
Literatura
• Carlson M., Performans, tłum. E. Kubikowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
• Dziamski G., Gajewski H., Wojciechowski J.S., Performance: praca zbiorowa/wybór tekstów,tłum. K. Biwojno et al., Wydawnictwo Młodzieżowa Agencja, Warszawa 1984.
• Fischer Lichte E., Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.
Warszawa 2009.
• McKenzie J., Performuj albo… Od dyscypliny do performance, tłum. T. Kubikowski, Universitas, Kraków 2008.
• Schechner R., Performatyka,Wstęp, tłum. T. Kubikowski, Wydawnictwo Instytut im Jerzego Grotowskiego, Warszawa 2006.
• Shusterman R., Myślenie poprzez ciało, Rozwinięcie nauk humanistycznych uzasadnienie dla somaestetyki, tłum. S. Stankiewicz, artykuł wygłoszony podczas I Polskiego Kongresu Estetycznego, Kraków 2006.
• Shusterman R., Świadomość ciała, Dociekania z zakresu somaestetyki, tłum W. Małecki, S. Stankiewicz, Wydawnictwo UNIVERSITAS, Kraków 2010.
• Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji (fragmenty), tłum J. Migasiński, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.
Fernandez J.W., Antropologia doświadczenia, tłum. E Klekot, A. Szurek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
• Świdziński J., Sztuka, Społeczeństwo i Samoświadomość, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2009.
• Bauman Z., Globalizacja, szybkość i nowa polaryzacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.
• Braidotti R., Podmioty Nomadyczne, tłum. A. Derra, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
• Domańska E., „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, 2007
• Mcluhan M, Zrozumieć media, Przedłużenia człowieka, Wydawnictwo Techniczno-Naukowe,Warszawa 2004.
• Kluszczyński R, Sztuka Interaktywna, Od Dzieła Instrumentu do Spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: