Jak ciało staje się słowem - praktyka warsztatu 3700-WAR11-AL
Zajęcia „Jak ciało staje się słowem – praktyka warsztatu” to kurs praktyczny, skupiający pogłębiony wysiłek uczestników wokół różnych technik świadomego operowania słowem mówionym. Mają one na celu kształtowanie kompetentnych mówców, zwłaszcza w zakresie uniwersyteckich wystąpień publicznych.
Warsztaty poświęcone będą zagadnieniom związanym z budowaniem spójnej struktury wypowiedzi, swobodnym operowaniem formami i konwencjami, a także ze świadomością ciała i gestu oraz autentycznością.
Skupimy się przede wszystkim na formach publicznych wystąpień często pojawiających się na uniwersytecie. Posłużą one jako punkt wyjścia do pogłębionej pracy nad słowem i gestem oraz swobodą ekspresji. Zajęcia kończą się przygotowaniem krótkiego indywidualnego wystąpienia.
Kurs będzie miał formę warsztatową złożoną z dwóch weekendowych spotkań oraz z pracy własnej.
Na zajęciach wymagany jest swobodny strój niekrępujący ruchów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, teatru, filmu, wiedzy o kulturach oralnych.
Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej.
Zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej.
Ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce i Europie.
Zna techniki przygotowujące aparat mowy do wystąpień.
Zna techniki operowania głosem, ciałem oraz świadomie panuje nad ekspresją.
2. Kompetencje społeczne:
Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz przyjmować w niej różne role społeczne.
Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej.
Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wykorzystując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe.
3. Umiejętności
Potrafi przygotować działania o charakterze performatywnym z wyzyskaniem elementów tekstowych i multimedialnych.
Potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym.
Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań.
Potrafi zadbać o kształt i poziom treściowy wypowiedzi.
Potrafi świadomie stosować różne metody komunikacji, w zależności od poziomu, na którym odbywa się porozumienie.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Praca pisemna i wystąpienie na zakończenie semestru.
Literatura
Szczegółowa literatura zostanie podana podczas pierwszych zajęć oraz
skonsultowana ze studentami. Ponadto, do każdego weekendowego spotkania mogą zostać przygotowane materiały filmowe, źródła internetowe i inne konieczne do
przyswojenia przed zajęciami.
Eric N. Franklin, Świadomość ciała, 2007.
Patsy Rodenburg, The Right to Speak: Working with the Voice, Bloomsbury, Londyn 2015.
Patsy Rodenburg, The Need for Words, Bloomsbury, Londyn 2018.
Oskar Hamerski, Improwizacja teatralna według Keitha Johnstone'a, Biblioteka Zeszytów Naukowych Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego, Kraków 2012.
Glenna Batson, Somatic Studies and Dance http://c.ymcdn.com/sites/www.iadms.org/resource/resmgr/resource_papers/somatic_studies.pdf
Richard Shusterman, Myślenie poprzez ciało. Rozwinięcie nauk humanistycznych – uzasadnienie dla somaestetyki, tłum. S. Stankiewicz, artykuł wygłoszony podczas I Polskiego Kongresu Estetycznego http://www.fau.edu/humanitieschair/pdf/Shusterman_s_45_60_Polish_Translation_of_Thinking_Through_the_Body.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: