Seminarium pomocnicze - RBiK 3700-SEMP2-AL
Tematyka seminarium obejmie całość zagadnień dotyczących relacji między przyrodą kulturą oraz różnorodności biologicznej i kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem ich wzajemnych uwarunkowań. Seminarium poprowadzone będzie w dwóch częściach. Jedna poświęcona będzie rożnym aspektom bioróżnorodności, psychoróżnorodności i różnorodności kulturowej (zgodnie z trójpodziałem według K. Poppera) ze szczególnym uwzględnieniem wartości (statusu aksjologicznego) tych form różnorodności. Druga część dotyczyć będzie postrzegania i oceniania zwierząt i całej przyrody przez ludzi w przeszłości i obecnie z naciskiem na różnorodność wartości uznawanych za podstawowe. Poszczególne seminaria będą oparte na pracy badawczej studentów związanej z działalnością naukową wykładowców. Podsumowaniem rocznego seminarium będzie panel naukowy z udziałem studentów, w czasie którego studenci przedstawią w postaci referatów wyniki prac badawczych prowadzonych podczas seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów przyrodniczych w świetle teorii ewolucji biologicznej oraz wytworów kultury na przestrzeni dziejów (ad. KW_06);
zna, rozumie i umie stosować metody badawcze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy o różnorodności biologicznej i kulturowej (ad. KW_06)
zna terminologię stosowaną w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy o różnorodności biologicznej i kulturowe (ad. KW_02)
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem cywilizacji i jego fundamentami przyrodniczymi i kulturowymi, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ad. KW_02)
zna mechanizmy funkcjonowania języka, mowy, tekstu, obrazu i rzeczy w kontekstach kulturowych i ewolucyjnym
(ad. KW-12)
zna różne metody interpretacji tekstów literackich, filozoficznych i naukowych dotyczących biologicznych i kulturowych podstaw rozwoju cywilizacji (ad. KW_13)
rozumie biologiczny, społeczny i kulturowy wymiar dziejów cywilizacji ludzkiej (ad. KW-16)
orientuje się w podstawowym kanonie dzieł literackich, teatralnych, muzycznych i plastycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych, związanych z problematyką różnorodności biologicznej i kulturowej (KW-15)
W zakresie umiejętności student:
potrafi analizować i interpretować teksty i obrazy związane z różnorodnością biologiczną i kulturową (KU)2)
potrafi analizować za pomocą różnych metod naukowych przyrodnicze i kulturowe podstawy rozwoju cywilizacji (ad. KU_02)
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem cywilizacji i jego fundamentami przyrodniczymi i kulturowymi, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ad. KU_05)
potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę w działaniach społecznych związanych z przyrodą i zwierzętami (ad. KU_06)
posiada umiejętność formułowania w różnych formach i w różnych mediach problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury w oparciu o wiedzę naukową dotyczącą biologicznych i kulturowych fundamentów rozwoju cywilizacji, a także umiejętność prezentacji tekstów naukowych i popularnonaukowych (ad. KU_07)
W zakresie kompetencji społecznych student:
rozumie miejsce i rolę człowieka w biosferze i jego odpowiedzialność za obecny i przyszły kształt świata (KK_01)
potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę i umiejętności w działaniu publicznym oraz w działalności zawodowej (KK_02)
docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe oraz dziedzictwo przyrodnicze i potrzebę ich ochrony oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz ich ochrony w skali tak regionalnej jak globalnej (KK_06)
Kryteria oceniania
obecność, aktywność, referat, praca pisemna/projekt badawczy
Literatura
Wybrana przykładowa literatura:
Fragmenty z:
Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. (Warszawa: 2014)
Biedrzycki M., Genetyka kultury (Warszawa: Prószyński i S-ka 1998).
Boehm Ch., Hierarchy in the Forest. The Evolution of Egalitarian Behavior (Cambridge (Mass.) — London: Harvard University Press 1999).
Buliiet R.W., Hunter s, Herders, and Hamburgers. (Columbia University Press 2005).
Diamond J., Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły a innym się udało?, tłum. Lang J. (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2007).
Donaldson S., Kymlicka W., Zoopolis. A Political Theory of Animal Rights (Oxford University Press 2011).
Freud S., Totem i tabu, przeł. M. Poręba i R. Reszke [w:] Pisma społeczne, Warszawa: KR 2009, ss. 241-377.
de Waal F., Good Natured: The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals (Cambridge [Mass]: Harvard University Press 1996).
de Waal F., Małpy I filozofowie. Skąd pochodzi moralność?, tłum. Brożek B., Furman M. (Kraków: Coeprnicus Center Press 2013).
Katz L. D., Evolutionary Origins of Morality: Cross Disciplinary Perspectives ( Thorverton (UK) — Bowling Green (USA): Imprint Academic 2000).
McGrew W.C., Chimpanzee Material Culture – Implications for Human Evolution (Cambridge Uni Press. M. Mies, V. Shiva, Ecofeminism, London: Zed Books 1993).
Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. Sowiński G. (Kraków: Wydawnictwo UJ 2011).
Pearce F., The New Wild – Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation (Boston: Beacon Press 2015).
Oates J. F., Myth and Reality in the Rain Forest / How Conservation Strategies Are Failing in West Africa (University of California Press, Berkeley 1999).
Singer, P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz i A. Szczęsna (Warszawa: PIW 1995)
The Great Ape Project. Equality Beyond Humanity, ed. Cavalieri, P. & P. Singer (New York: St. Martin's Press 1994)
Popper K.R., Eccles J. C., The Self and Its Brain (Springer 1985).
Ridely M., O pochodzeniu cnoty, tłum. Koraszewska M., Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2000).
Böhme G. Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu ekologicznego, tłum. Merecki J. (Warszawa: Oficyna Naukowa 2002).
Morris D., The Artist Ape. Three Million Years of Art (London: Red Lemon Press 2013).
Landscape, natural beauty and the arts, ed. Kemal S., Gaskell I. (Cambridge University Press 1993).
Zestaw lektur może ulec zmianie w zależności od poziomu wiedzy, zainteresowań i rozwoju badawczego studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: