- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Co z tą Polską? 3700-KON414-AL-OG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
Zastanawianie się nad Polską i polskością to nieusuwalny element tejże polskości. Zapraszam na zajęcia temu właśnie poświęcone! Porozmawiamy o Polsce na podstawie książek o Polsce wydanych w ostatnich kilku latach. Frazy „Co z tą Polską?” użył jako pierwszy bodajże Tomasz Lis (program TV, a potem książka), ale problem jest przecież odwieczny jak piastowska polskość kołobrzeskiego wybrzeża. Sięga on przynajmniej do „De Republica Emendanda”, ale zarazem jest szczególnie aktualny w ostatnich latach. Moje zajęcia to interdyscyplinarne studium analizujące debaty o Polsce i polskości jakie odbywają się w literaturze w ostatnich latach. Obejmować ono będzie zróżnicowaną tematykę: debatę o polskiej tożsamości, uwarunkowania historyczne, koleiny modernizacji, dylematy polityki i wyzwania współczesności, kwestie ekonomiczne, i inne. Dyskusja ww. pól problemowych obejmuje zarazem krytyczną dyskusję proponowanych w literaturze dróg wyjścia z nich. Istnieje cały meta-gatunek książek temu tematowi poświęconych. Celowo piszę „meta-”, bowiem jest rzeczą charakterystyczną, że ta tematyka obecna jest w najróżniejszych gatunkach: tak w studiach akademickich, jak w reportażu, powieści, w publicystyce i w innych. Sam jestem autorem jednej z książek w tym nurcie, znam więc temat nie tylko z perspektywy krytycznej, ale również jak pomysłodawca oryginalnej koncepcji. Ideę zajęć można streścić w trzech punktach. Po pierwsze będą łączyły krytyczną dyskusję o Polsce i polskich problemach z dyskusją o książkach na ten temat – będziemy rozmawiać o Polsce poprzez czytane książki, a rozmawiając o książkach, będziemy rozmawiać o Polsce. Po drugie, zajęcia będą szerokim przeglądem różnych spojrzeń, scil. różnych perspektyw patrzenia na problemy z Polską: perspektywa historyczna, polityczna, antropologiczna, ekonomiczna, reporterska, macierzyńska, feministyczna, poetycka i inne. Po trzecie, siłą zajęć będzie ich świeżość, tzn. skupimy się na najaktualniejszej literaturze na ten temat. Jasienicę pozostawimy archiwistom, będziemy czytać rzeczy ściśle najnowsze, prawie wyłącznie ostatnia dekada, a głównie ostatnie 3-5 lat. Formą zajęć jest konwersatorium. Liczba godzin potrzebnych na osiągnięcie zdefiniowanych efektów kształcenia = x + (y / z), gdzie: x := czas trwania samego konwersatorium, a więc 15 x 90 minut zegarowych = 1350 minut zegarowych = 22.5 godziny zegarowej y:= łączna objętość wszystkich lektur na zajęcia, którą szacuję na 400 - 2000 stron bieżących druku z := średniego tempa czytania danego studenta_ki wyrażonego w stronach na godzinę. Zmienna ta charakteryzuje się znaczną zmiennością w próbce, stąd też niemożliwe jest podanie wartości przybliżonej. Nie wliczam, jako niemożliwego do oszacowania, czasu potrzebnego na przemyślenie przeczytanych lektur. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: