- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia radioaktywna i postapokaliptyczne obłoki. Analiza filozoficzno-kulturowa epoki nuklearnej 3700-KON377-AL-OG
Kiedy pierwszy raz na nieboskłonie pojawiła się chmura atomowa, rozpoczęła się nowa epoka panowania technicznego. Społeczeństwo zostało skonfrontowane z własną potęgą i kruchością. Wobec nowej sytuacji ujawniło się szerokie spektrum społecznych artykulacji emocji oraz filozoficznych odpowiedzi na rodzącą się rzeczywistość. Można wręcz powiedzieć, że atom zapanował nie tylko w technice, ale we wszystkich sferach ludzkiej egzystencji, stając się przestrzenią dla ekspresji nadziei oraz lęków nowoczesnego społeczeństwa.
Zajęcia zostaną poświęcone analizie dyskursów kultury atomowej i wyobrażeń postapokaliptycznych w perspektywie filozofii techniki, semiotyki dzieła oraz analizy afektywnej. Układ zajęć zostanie zaprojektowany według współpracujących ze sobą kluczy chronologicznych oraz problemowych. Na każdych zajęciach będą omawiane teksty teoretyczne i reprezentatywne zjawiska kultury.
Kurs rozpocznie się od przedstawienia krótkiej historii atomu, w tym epoki, którą ujmujemy jako przedatomową. Następnie skupimy się na teorii – zarówno nauk ścisłych (z zaproszonym gościem), jak i refleksji humanistycznej. Uważamy, że dostarczenie narzędzi teoretycznych uczestnikom pozwoli im aktywnie uczestniczyć w drugiej części kursu o charakterze praktycznym i nastawionym na współtworzenie treści. Następnie przejdziemy do bezpośrednich analiz wybranych wątków kultury atomowej, gdzie pochylimy się nad społeczno-artystycznymi sposobami przedstawiania i przepracowywania traumy nuklearnej zagłady. Uczestnicy zajęć zdobędą nie tylko wiedzę z zakresu filozofii techniki, kulturoznawstwa oraz historii, ale dzięki zaproponowanej strukturze spotkań będę mogli doskonalić swoje umiejętności analitycznej i krytycznej interpretacji zjawisk społeczno-kulturowych. Tym samym celem zajęć jest nie wyłącznie poszerzenie zakresu informacji, ale także wypracowanie własnych strategii analitycznych oraz interpretacyjnych w zakresie fenomenów kultury atomowej i filozofii techniki poprzez wspólną refleksję. Ze względu na aktualność tematu oraz pojawiające się nowe zjawiska autorzy programu zajęć pozostają otwarci na sugestie uczestników oraz ich wkład własny.
Nakład pracy studenta:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (tzw. kontaktowych),
– 50 godzin pracy własnej (praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się, to jest przygotowanie do zajęć oraz pisanie pracy zaliczeniowej).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
– zna poszczególne etapy rozwoju kultury atomowej;
– zna podstawowe koncepcje filozoficzne XX oraz XXI wieku dotyczące technologii oraz teorii afektów;
– potrafi przeanalizować i wyjaśnić przykłady z okresu XX wieku dotyczącej kultury atomowej oraz podać kontekst ich powstania;
– rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych;
– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym:
a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko,
b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, dodatkowe nieobecności będą konsultowane z prowadzącymi oraz nadrabiane);
b) przygotowanie do zajęć;
c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji);
d) praca pisemna (tematyka uzgadniana jest uprzednio z prowadzącymi).
2. Podstawowe kryteria oceny przygotowanej przez studenta pracy pisemnej:
– samodzielność, wnikliwość i głębia interpretacji lub badań,
– sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii),
– oryginalność ujęcia tematyki,
– interdyscyplinarny charakter dociekań,
– kompozycja wypowiedzi (spójność, celowość, logika, przejrzystość)
– poprawność wypowiedzi (gramatyka, ortografia, interpunkcja, inne zasady przygotowywania tekstu o charakterze naukowym)
3. Ocena końcowa uwzględnia:
– przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej),
– aktywny udział w zajęciach (20% oceny końcowej),
– praca pisemna przygotowana przez uczestnika konwersatorium (60% oceny końcowej).
Literatura
Poniższa lista stanowi punkt wyjściowy dla ustaleń dotyczących lektur na zajęciach:
Akira Mizuta Lippit, Atomic Light (shadow optics), University Minnesota Press, 2005 [fragment];
David Deamer, Deleuze, Japanese Cinema, and the Atom Bomb. The Spectre of Impossibility, Bloomsbury 2016 [fragment];
Jacque Derrida, No Apocalypse, Not Now (Full Speed Ahead, Seven Missiles, Seven Missives), trans. Catherine Porter and Philip Lewis, ‘Diacritics’, Vol. 14, No. 2, Nuclear Criticism (Summer, 1984), pp. 20-31
Sebastian Domsch, Dystopian Video Games: Fallout in Utopia. “Dystopia, Science Fiction, Post-Apocalypse: Classics—New Tendencies—Model Interpretations” (pp. 395–410). Trier, Germany: Wissenschaftlicher Verlag Trier 2015
Dyer-Witheford, N., & de Peuter, G, Games of Empire: Global Capitalism and Video Games. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2009
Fred Pearce, The New Wild. Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation, Beacon Press, Boston [fragment];
Hubert Dreyfus, Heidegger on Gaining a Free Relation to Technology;
Katarzyna Boni, Ganbare! Warsztaty umierania, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2016, fragmenty: Wyczyście naszą ziemię, s. 225-231 i Pytania, s. 272-273;
Kathleen McClancy, The Wasteland of the Real: Nostalgia and Simulacra in Fallout, “Game Studies”, volume 18, issue 2, September 2018
Martin Heidegger, Technika i zwrot, przeł. Janusz Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2002 [fragment];
Mayumi Itoh, Animals and the Fukushima Nuclear Disaster, Palgrave Macmillan 2018 [fragment];
Piotr Urbanowicz, W cieniu radiacji. Seksualizacja bomby atomowej w kulturze popularnej lat 40. i 50. w Stanach Zjednoczonych, „Przegląd Humanistyczny”, nr 1/2017, s. 33-41;
Robert C. Scharff and Val Dusek (ed.), Philosophy of Technology: The Technological Condition - An Anthology, Blackwell Publishing, 2002;
Robert Hariman, John Luis Lucaites, Seeing the Bomb, Imagining the Future: Allegorical Vision in the Post-Cold War Nuclear Optic, http://oic.uqam.ca/en/remix/seeingthebombimaginingthefutureallegoricalvisioninthepostcoldwarnuclearoptic;
Robert Heilbroner, Do Machines Make History?
Robert R. Johnson, Romancing the Atom. Nuclear Infatuation from the Radium Girls to Fukushima, PRAEGER, Santa Barbara 2012 [fragment];
Shannon Cram, Wild and Scenic Wasteland: Conservation Politics in the Nuclear Wilderness, "Environmental Humanities" 7, no. 1 (2016): 89-105;
Swietłana Aleksiejewicz, Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, przeł. Jerzy Czech, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, fragment: Wywiad autorki z samą sobą o historii pomijanej i o tym, dlaczego Czarnobyl stawia pod znakiem zapytania nasz obraz świata, s. 31-41;
Urlich Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. Stanisław Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004 [fragment];
Ursula K. Heise, Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global, Oxford University Press, New York 2008 [fragment];
Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: