Interakcje. Literatura romantyczna w sztuce Młodej Polski 3700-KON341-AL
Konwersatorium " Interakcje. Literatura romantyczna w sztuce Młodej Polski" obejmuje 30 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w semestrze letnim 2019/2020.
Studenci zapoznają się ze znanymi (ale także zapomnianymi) dziełami literackimi i plastycznymi epoki romantyzmu i modernizmu. Rozważają zjawiska i problemy w kontekście historycznym i kulturowym.
Studenci zapoznają się także ze specyfiką i strukturą dzieł literackich i plastycznych. Analizując i interpretując wskazane utwory uwzględniają różnice gatunkowe, strukturalne, odkrywają przenikanie się inspiracji, dostrzegają współzależności i związki między działami artystycznymi.
Studenci zapoznają się z zagadnieniami takimi jak: tradycja romantyczna, wyobraźnia poetycka, kult Słowackiego, rozwój krytyki literackiej, romantyczna ikonografia malarstwa modernizmu, pejzaż mentalny, korespondencja sztuk, Mickiewicz a Młoda Polska.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
w zakresie WIEDZY:
- zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W04);
-zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych (K_W08);
- rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych (K_W10);
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonywać ich krytycznej oceny (K_U01);
- potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych (K_U02);
-potrafi samodzielnie opracować i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (K_U03);
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K02);
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań (K_K03);
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach: udział w dyskusji, prezentacja fragmentu tekstu, wygłoszenie komentarza do tekstu bądź dzieła plastycznego,
- przygotowanie do zajęć w postaci uprzedniego zapoznania się ze wskazanymi dziełami literackimi; rzetelność i systematyczność,
- przygotowanie prezentacji na wybrany temat,
- odpowiedź ustna;
Literatura
Malczewski A., Maria;
Miciński T., Xiądz Faust, Nietota, Wiatr halny, (fragmenty poematu), a także cykl Noce polarne, Już świt;
Mickiewicz A.: Ballady i Romanse, Konrad Wallenrod, Pan Tadeusz, Droga do Rosji;
Słowacki J.: Anhelli, Król-Duch, wiersze: Anioł ognisty – mój anioł lewy, I wstał Anhelli z grobu…;
Wyspiański S.: Wyzwolenie;
Opracowania (wybór):
FLORYŃSKA H., Spadkobiercy „Króla-Ducha”. O recepcji filozofii Słowackiego w światopoglądzie poleskiego modernizmu, red. A. Białowąsowa, Wrocław 1976.
JANION M., ŻMIGRODZKA M., Romantyzm i historia, Warszawa 1987.
JUSZCZAK W., Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004
KOTARBIŃSKI J., Pogrobowiec romantyzmu. Rzecz o Stanisławie Wyspiańskim, Warszawa 1909.
KOWALCZYKOWA A., Romantyczna sceneria własnej śmierci, [w:] taż, Wokół romantyzmu. Estetyka – polityka – historia, t. 1, red. A. Janicka, G. Kowalski, Białystok 2014, s. 465-479.
KOWALCZYKOWA A., Wokół romantyzmu. Estetyka – polityka – historia. Pisma rozproszone i zarzucone, oprac. A. Janicka, G. Kowalski, t. 1, Białystok 2014.
KRUKOWSKA H., Wstęp. Nocne inspiracje romantyzmu do: taż, Noc romantyczna. Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński. Interpretacje, red. M. Miloch, Gdańsk 2011, s. 7-10.
KUDELSKA D., Machabeusze – „Różany brzask” malarstwa polskiego? (Stattler i Słowacki), [w:] Czas
i wyobraźnia. Studia nad plastyczną interpretacją dziejów, red. M. Kitkowska-Łysiak,
E. Wolicka, Lublin 1995, s. 135-198.
MACIEJEWSKI J., Przedburzowcy. Z problematyki przełomu między romantyzmem a pozytywizmem, Kraków 1971.
MALINOWSKI J., Imitacje świata. O polskim malarstwie i krytyce artystycznej drugiej połowy XIX wieku, Kraków 1987.
MATUSZEWSKI I., Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studium krytyczno-porównawcze, oprac. i wstępem opatrzył S. Sandler, Warszawa 1965;
MILEWSKA W., Autorskie „ja” Jacka Malczewskiego czyli o autoportretach malarza w świetle światopoglądu modernizmu i genezyjskiej filozofii Juliusza Słowackiego (w 160. rocznicę urodzin artysty), „Studia Muzealne. Muzeum Narodowe w Poznaniu” 2015, z. 21, s. 146-185.
OKOŃ W., Sztuki siostrzane. Malarstwo a literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, kolegium red. W. Dryll, K. Fiedor, E. Kolasa, Wrocław 1992.
PELIKÁN J., Recepcja twórczości Juliusza Słowackiego w literaturze i społeczeństwie polskim w latach 1849-1867, Praha 1963.
PODRAZA-KWIATKOWSKA M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975.
SKWARCZYŃSKA S., Z literackiej historii Mickiewiczowskiego obrazu retorycznego „Kościół bez Boga”, „Pamiętnik literacki” 1960, nr 51/1, s. 27-43.
TROJANOWICZOWA Z., Sybir romantyków, w opracowaniu materiałów wspomnieniowych uczestniczył J. Fiećko, Poznań 1993.
WEISS T., Romantyczna genealogia polskiego modernizmu. Rekonesans, Warszawa 1974.
Witold Pruszkowski: katalog wystawy monograficznej, oprac. D. Suchocka, Poznań 1992
ZDZIECHOWSKI M., Mistyka Słowackiego, [w:] tenże, Wizja Krasińskiego. Ze studiów nad literatura i filozofią polską, Kraków 1912;
*program zajęć może ulec zmianie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: