- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dziedzictwo (wobec) antropocenu 3700-KON267-AL-OG
Zajęcia „Dziedzictwo (wobec) antropocenu” sytuują się na styku krytycznych studiów nad dziedzictwem oraz problematyki na przecięciu kultury i natury. Celem zajęć jest omówienie współczesnych form i implikacji dla dziedzictwa kulturowego wynikających z proklamowanej kondycji antropocenu. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani ze zjawiskiem antropocenu, a następnie z popularnym obecnie horyzontem krytycznych studiów nad dziedzictwem, jego genezą, przedstawicielami (Meskell, Roco, Harrison, Holtorf, DeSiley, Olsen, Pettursdotir, Szerszyński, Hamilakis, Tilley i Cameron-Daum) i głównymi założeniami.
W trakcie trwania zajęć przedyskutowane zostaną następujące koncepcje w studiach nad dziedzictwem: negatywne dziedzictwo, nomadyczne
dziedzictwo, cyfrowe dziedzictwo, niechciane dziedzictwo, dziedzictwo jako efekt negocjacji społecznych, dziedzictwo naturo-kultury. Studenci
zapoznają się także z kluczowymi pojęciami wyznaczającymi kierunki współczesnych debat nad dziedzictwem, tj. „kryzys akumulacji”,
heritigization, kuratorostwo zniszczeń.
Prezentacja i dyskusja nad nowymi podejściami będą służyły określeniu i scharakteryzowaniu dziedzictwa kulturowego w epoce antropocenu. Na
zajęciach będziemy kwestionować tradycyjne kategorie, rozróżnienie na dziedzictwo kultury i natury, wskazując, że w dobie antropocenu te terminy ulegają dezaktualizacji bądź nie przystają do współczesnych problemów.
Omawiając zagrożenia dla dziedzictwa w dobie antropocenu, zwrócimy uwagę na szereg czynników naturalnych, które przyczyniają się do
formułowania alternatywnych ujęć w studiach nad dziedzictwem (np. wpływ zmian klimatycznych, tj. przyśpieszona erozja czy kwaśne deszcze,
na stanowiska archeologiczne i obiekty historyczne wymuszający tworzenie reprezentacji w ramach cyfrowego dziedzictwa; relokacje obiektów ze względu na zagrożenia naturalne, tj. trzęsienia ziemi i powodzenie, pozwalające mówić o migrującym dziedzictwie).
Dyskutując nowe podejścia, studenci będą próbowali spekulować na temat tego, co stanie się dziedzictwem w przyszłości. Sięgając po dzieła
sztuki współczesnej, rewizje klasycznych toposów (ruiny, autentyku, aury), zjawiska z obszaru kultury popularnej (serie telewizyjne, literatura
popularna), projekty wymierzone w określanie tego, co jest dziedzictwem współczesności (badania śmietnisk, badania wybrzeży, badania schronów atomowych, badania porzuconych domów i farm itd.), studenci spróbują sformułować główne problemy w obszarze krytycznych studiów nad dziedzictwem. Podczas jednego spotkania koncentrować będziemy się na dogłębnym przeanalizowaniu i przedyskutowaniu jednego studium
przypadku z towarzyszącymi mu odniesieniami.
Student będzie potrzebował ok. 20h poza zajęciami, by gruntownie opanować omawiane zagadnienia — tj. zapoznać się z lekturami przewidzianymi w sylabusie oraz przygotować pracę zaliczeniową (esej).
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność w dyskusjach, przygotowanie do zajęć, esej zaliczeniowy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: