- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Chrześcijańskie tradycje liturgiczne (prawosławie, katolicyzm, anglikanizm, luteranizm) 3700-KON184-AL-OG
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z chrześcijańskimi tradycjami liturgicznymi w kontekście roku liturgicznego. Omówiony będzie cykl dobowy, tygodniowy i roczny.
Studenci zapoznają się z elementami tradycji i obrzędowości Kościoła prawosławnego, katolickiego i protestanckiego. Wspomniane będą także tradycje roku liturgicznego wybranych Kościołów orientalnych. Zaprezentowane zostaną również najważniejsze wydarzenia historyczne oraz podstawy teologiczne, które doprowadziły do uformowania się tradycji dzisiejszego roku liturgicznego. Omówione zostaną różnice między tradycją wschodnią (bizantyńską) oraz zachodnią (łacińską i reformacyjną). Jeśli chodzi o cykl dobowy i tygodniowy to oprócz takich nabożeństw, jak nieszpory czy jutrznia omówione będzie także główne nabożeństwo chrześcijańskie, jakim jest Eucharystia (Święta Liturgia, Masza Święta, Wieczerza Pańska). Pokazane będą różnice w pojmowaniu Eucharystii w prawosławiu, katolicyzmie oraz protestantyzmie (różnice w rozumieniu teologicznym oraz celebracji).
Chrześcijański rok liturgiczny zostanie omówiony poczynając od września, kończąc na świętach celebrowanych w sierpniu. Centralny punkt tematyczny stanowić będzie Wielki Tydzień wraz ze Świętami Zmartwychwstania Pańskiego.
Ponadto omówione zostaną:
-Adwent i Wielki Post w Kościele zachodnim (rzymskokatolickim i protestanckim)
-Post Filipowy, Wielki Post, Post Piotrowy oraz Post przed Zaśnięciem NMP w Kościele wschodnim (prawosławnym, grekokatolickim oraz staroobrzędowym)
-,Dodekaorton” (12 głównych świąt w Kościele wschodnim)
-,,Półrocze Pana” i ,,Półrocze Kościoła” (podział roku w Kościele ewangelickim)
-Święta Maryjne i ich pojmowanie w Kościele Katolickim, prawosławnym i ewangelickim
-Święta Apostołów i Świętych np. Święto Wszystkich Świętych (Pamiątka Świętych Pańskich) w Kościele prawosławnym, katolickim i protestanckim
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Każdy z uczestników zobowiązany jest przygotować się do zajęć następnych. Formą przygotowania jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przy zaliczeniu zajęć będą brane pod uwagę następujące elementy: odpowiedź ustna na ocenę, dotycząca omawianych podczas zajęć zagadnień, obecność (możliwe 2 nieobecności w ciągu semestru) i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dla chętnych będzie możliwość przygotowania i wygłoszenia referatu na wybrany przez siebie temat, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z wykładowcą. Referat będzie brany pod uwagę przy ocenie na koniec semestru.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu obrzędowości Kościołów tradycji bizantyńskiej (prawosławnego, grekokatolickiego oraz staro obrzędowego), Kościoła rzymskokatolickiego oraz Kościołów (ewangelicko-augsburskiego, ewangelicko-reformowanego i anglikańskiego)
- zna podstawowe zasady wiary chrześcijańskiej
- zna wybraną terminologią w języku polskim
- posiada podstawową wiedzę z zakresu obrzędowości chrześcijańskiej oraz teologii
- zna przyczyny uformowania się roku liturgicznego
- posiada podstawową wiedzę na temat wybranych Kościołów i ich głównych świąt
- rozróżnia terminy: Msza Święta, Święta Liturgia, Wieczerza Pańska, obrządek, wyznanie, religia, Adwent, Wielki Post, Okres Pasyjny
W zakresie umiejętności:
- potrafi przygotować referat na wskazany przez prowadzącego temat
- bierze udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące analizowanych zagadnień
- wykorzystuje znajomość terminologii przedmiotowych zagadnień
w wypowiedziach:
- korzysta z wybranych tekstów kultury dla uzasadnienia własnego stanowiska na określony temat
- w wypowiedziach posługuje się określoną w przedmiocie terminologią
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest otwarty na dialog międzywyznaniowy i międzyreligijny.
- wykazuje postawę otwartą na różnorodną kulturę poszczególnych narodów i grup etnicznych, rozumiejąc w kontekście historycznym formowanie się roku liturgicznego w różnych tradycjach chrześcijańskich
-rozumie zasady tolerancji
Kryteria oceniania
-ocena jednego referatu przygotowanego i wygłoszonego przez studenta
-aktywne uczestnictwo w zajęciach
-odpowiedź ustna dotycząca tematyki zajęć
Literatura
-Auge, M., Rok liturgiczny. To sam Chrystus, który trwa w swoim Kościele, Kraków 2013
-Charkiewicz J., Wielkie święta prawosławne, Warszawa 2013
-Dębski J., Pasja czyli historia męki, śmierci i zmartwychwstania Pana naszego Jezusa Chrystusa: http://old.luteranie.pl/pl/?D=547
-Gross J., Vivere Cum Ecclesia: Czas Pasyjny - Wielki Post i Wielkanoc, http://old.luteranie.pl/pl/?D=557
-Gross J., Podobieństwa i różnice pomiędzy Nabożeństwem Głównym Kościoła Luterańskiego a Mszą Świętą Kościoła Katolickiego: http://old.luteranie.pl/pl/?D=555
-Gross J., Rok kościelny w Kościele Ewangelicko-Augsburskim, http://old.luteranie.pl/pl/?D=556
- Jan Paweł II, Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich, Watykan 1990
-Ławreszuk M., Modlitwa wspólnoty. Historyczny rozwój prawosławnej tradycji liturgicznej, Białystok 2014.
-Paprocki, H., Misterium Eucharystii, Kraków 2010
-Paprocki, H., Liturgie Kościoła prawosławnego, Kraków 2014
-Paprocki H., Boże Narodzenie w tradycji wschodniej, http://www.old.cerkiew.pl/prawoslawie/text.php?id=175
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: