"Ojczyzną Boga jest Rosja" 3700-KON162-AL
Przedmiotem zajęć jest związek filozofii i literatury. Na prowadzonych przeze mnie książki przekazują nam to, co mają do powiedzenia na temat życia i jego inwariantnych składników: dobra i zła, przebaczenia, pamięci, czasu, miłości, wierności i tym podobnych zjawisk. Dwie różne książki i jeden wspólny im problem – taki będzie punkt wyjścia dla każdych zajęć.
Szacowana całkowita liczba godzin, którą student, zdaniem prowadzącego przedmiot, musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla
przedmiotu efektów uczenia się, jest zindywidualizowana i zależna od tempa czytania. Dokonując szacunku całkowitej liczby godzin pracy studenta, biorę pod uwagę głównie pracę samodzielną studenta nad lekturą obszernych książek.i obliczam ją na 180 dni.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej H1A_W03 , S1A_W09
K_W07 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją, H1A_W07
K_W12 zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodnicznych, H1A_W09, S1A_W05
K_W13 zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego, H1A_W07
K_W16 rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym, H1A_W10
S1A_W05
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac H1A_U04
H1A_U05
K_U04 posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03
K_U06 potrafi zastosować uzyskaną wiedzę teoretyczną w działaniach kulturowych o charakterze społecznym, H1A_U04, S1A_U02, S1A_U06
K_U13, potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców, H1A_U08
S2A_W05
K_K01, rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów, H1A_K01 S1A_K01
K_K04, potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne, H1A_K03, S1A_K02, S1A_K03
K_K06, ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, H1A_K05 S1P_K05
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca wypowiedzi ustnych i pisemnych studentów
Literatura
1. A. Puszkin, Oniegin; F. Dostojewski, Dziennik pisarza (frgm)
2. L. Tołstoj, Anna Karenina; G. Flaubert, Pani Bovary
3. L. Tołstoj, Wojna i pokój
4. L. Szestow, Na szalach Hioba - do 170 s (pierwsze dwie czesci); L. Szestow, Wielkie wigilie
5. L. Tolstoj, Ojciec Sergiusz; L. Tolstoj, Śmierć Iwana Ilicza; L. Tolstoj, Zapiski wariata; L. Tolstoj, Zmartwychwstanie
6. F. Dostojewski, Bracia Karamazow; Bobok; Notatki z podziemia; Sen śmiesznego człowieka; Biesy;
7. N. Gogol, Płaszcz; Martwe dusze; Rewizor; Opowiadania ukraińskie (wybrane)
8. J.W. Goethe, Faust; J. Patocka, Legendy Fausta; A Bem, Faust w twórczości Dostojewskiego
9. W. Rozanow, Odosobnione; Przez śmierć; Opadłe liście
10. F. Dostojewski, W. Rozanow, - eseje w: „Kronos” 3/2013, 1/2014
11. Nikołaj Fiodorowicz Fiodorow, Filozofia wspólnego dzieła (frgm)
12. Alexandre Kojève, O wieczności, czasie i pojęciu; Alexandre Kojève, Imperium Łacińskie. Zarys doktryny polityki francuskiej;
13. Alexandre Kojève, Kolonializm z perspektywy europejskiej; Alexandre Kojève, Carl Schmitt, Korespondencja; Alexandre Kojève, Moskwa. Sierpień 1957 roku
14. F. Dostojewski, Gracz; J. Roth, Marsz Radetzky’ego (fragmenty o hazardzie)
15. Rilke, Cwietajewa, Pasternak – Listy
16. A. Platonow, Dół; Platonow, Dżan / Majakowski, wiersze
17. O. Madelsztam, eseje (frgm)
18. W. Grossman, Życie i los; J. Littell, Łaskawe
19. Cz. Miłosz, J. Nowosielski (wybór z esejów)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: