- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ekoteologia w świetle problemów środowiskowych 3700-KON148-AL-OG
Ekoteologia koncentruje się na wzajemnych relacjach między religią i naturą, szczególnie w świetle problemów środowiskowych. Ekoteologia zakłada, że istnieje związek między wizją świata duchowego a degradacją natury. Eksploruje w nim interakcje między wartościami ochrony środowiska, takimi jak zrównoważony rozwój i ludzka dominacja natury. Ruch ten przyniósł wiele projektów religijnych i środowiskowych na całym świecie. Świadomość kryzysu ekologicznego doprowadziła do filozoficznej i religijnej refleksji nad relacjami między człowiekiem a Ziemią. Refleksja ta ma wiele odniesień w większości tradycji religijnych, systemach etycznych i kosmologii. Może być postrzegana jako podzbiór lub następstwo teologii natury. Chrześcijańska ekoteologia opiera się na pismach autorów takich autorów jak: Pierre Teilhard de Chardin, Alfred North Whitehead, John Cobb, Jürgen Moltmann, Rosemary Radford Ruether, Catherine Keller czy Sallie McFague. Ważnym elementem ekoteologii jest teologia stworzenia opracowana i spopularyzowana przez Matthew Fox’a, Abrahama Joshua Heschel i Martina Bubera. Istotny wkład posiadają w tym zakresie teolodzy żydowscy, hinduscy (np. Vandana Shiva oraz liberalny teolog muzułmański (Hossein Nasr) postulujący ponowną ocenę relacji religii z naturą.
W trakcie zajęć, w oparciu o wskazane lektury, zostaną podjęte następujące problemy:
- Relacje między religią i naturą, człowiekiem a Ziemią, szczególnie w świetle problemów środowiskowych, związek między wizją świata duchowego a degradacją natury.
- Interakcje między wartościami ochrony środowiska, takimi jak zrównoważony rozwój i ludzka dominacja natury.
- Istniejące w tym zakresie projekty religijne i środowiskowe.
- Obecność ekoteologii w tradycjach religijnych, systemach etycznych i kosmologii - jako podzbiór lub następstwo teologii natury.
- Przedstawiciele chrześcijańskiej ekoteologii (Pierre Teilhard de Chardin, Alfred North Whitehead, John Cobb, Jürgen Moltmann, Rosemary Radford Ruether, Catherine Keller czy Sallie McFague).
- Ekoteologia jako teologia stworzenia opracowana i spopularyzowana przez Matthew Fox’a, Abrahama Joshua Heschel i Martina Bubera.
- Wkład w tym zakresie teologów żydowskich, hinduskich oraz liberalnych teologów muzułmańskich, postulujących ponowną ocenę relacji religii z naturą.
Konwersatoriom prowadzone w formie otwartego dialogu wzbogacone będzie prezentacjami multimedialnymi. W efekcie uczestnicy będą mogli dokonać opracowania w postaci eseju następujących zagadnień:
- Jak kształtować dialog religii z naturą w obliczu istniejącego kryzysu ekologicznego?
- Przykłady działania, w którym chrześcijanie i niechrześcijanie współtworzą wizję świata duchowego w odpowiedzi na proces degradacji natury.
- Zadania dla dialogu, w którym specjaliści pogłębią zrozumienie relacji religii i natury.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- Wiedza (W):
K_W07 - zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją;
K_W08 - ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej;
K_W16 - rozumie wszystkie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
- Umiejętności (U):
K_U05 - posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej;
K_U07 - potrafi w sposób aktywny uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne;
K_U13 - potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
- Kompetencje społeczne (K):
K_K01 - rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów;
K_K05 - potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań;
K_K07 - rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• Analiza tekstów z prezentacją multimedialną
Formy zaliczenia:
• aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa
Podstawowe kryteria
1. Praca zaliczeniowa – 50%
2. Znajomość zadanych lektur – 20%
3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 %
Literatura
E. Ablińska (2005), Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym, Lublin.
J.Battistutta, (2015), Storie dell'Eden. Prospettive di ecoteologia, Milano: IPOC.
L. Boff, (2014), Liberare la terra. Un'ecoteologia per un domani possibile, Bologna: EMI.
R. Panikkar, (2015), Ecosofia. La saggezza della terra, Milano: Jaca Book.
R. Rogowski (2002), Teoekologia: mistyka wszystkich rzeczy, Kraków.
L. Rogers, (1973). Ecological Theology: The Search for an Appropriate Theological Model." The Netherlands: J.H. Kok.
M. Wainwright, L .C. Susin, L.C., Wilfred, F. (red.), (2009), Ecoteologia: nuo ve questioni e dibattiti, "Concilium" n. 3, Brescia: Queriniana.
J. Hall, (1990). The Steward: A Biblical Symbol Come of Age (Revised ed.). Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans.
J. Moltmann, (1985). God in Creation: A New Theology of Creation and the Spirit of God. San Francisco: Harper and Row.
L. Osborn, (1990). Stewards of Creation: Environmentalism in the Light of Biblical Teaching. Oxford, England: Latinex House.
H.P. Santmire, (1985) The Travail of Nature: The Ambiguous Ecological Promise of Christian Theology. Philadelphia: Fortress Press.
White, (1971). The Historical Roots of our Ecologic Crisis. New York: MSS Educational Publishing.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: