- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Elegancja – Francja. Obraz elit w tekstach kultury francuskiej 3700-KON135-AL-OG
Przed zajęciami studenci otrzymają teksty, które należy przygotować na najbliższe zajęcia. Każde zajęcia rozpoczynać się będą od pięciominutowego sprawdzianu stopnia przygotowania (tzw. „wejściówka”). Następnym etapem będzie analiza tekstów metodą close reading. W zależności od tematyki będą te ż miały miejsce prezentacje (referaty) przygotowane przez studentów.
Na początkowym etapie nacisk zostanie położony na wiekach średnich jako okresie wyodrębnienia się elit świeckich (szlachty). Na podstawie tekstów literackich z epoki określone zostaną podstawowe wyznaczniki elitarności (funkcja społeczna, system wyobrażeniowy, etos, moralność). W dalszych partiach kursu analizie poddane zostanie transformacje początkowego modelu (przekształcenie wymagań moralnych stawianych elicie rycerskiej), zwiększenie liczby wyznaczników (np. bogactwo). Cezurę stanowić będzie Rewolucja z 1789 roku, która całkowicie zmieni społeczny układ we Francji i stare elity zastąpi nowymi, ukształtowanymi na innej podstawie.
Analizom poddane zostaną między innymi fragmenty dzieł: Chretiena de Troyes, Marii z Francji, Pieśń o Rolandzie, M. de Montaigne’a, Mme de La Fayette, Duca de Lauzun, Stendhala, Balzaka, Zoli, Prousta, A. Dumas, Sade’a, Laclosa, itd.
Fragment filmów B. Taverniera, M. Formana, J. Renoira, P. Chereau i in.
Malarstwo : Fragonard, Scall, huitres, Gervex
Przygotowanie się do zajęć zabierać będzie studentowi średnio 2,5 godziny tygodniowo.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
student:
- zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa, historii sztuki, filmu K_W03
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji utworów literackich w powiązaniu z tradycją K_W07
- zna twórczość najważniejszych francuskich pisarzy i i filozofów dawnych i współczesnych K_W09
- zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego K_W13
- potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_U02
- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki K_U04
- potrafi uczestniczyć w dyskusjach na tematy literackie, artystyczne i filozoficzne K_U07
- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców K_U13
- rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K01
- rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K02
- potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K05
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy K_K06
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów na UW). Przygotowanie się do zajęć (potwierdzone krótkim sprawdzianem rozpoczynającym każde zajęcia). Przygotowanie dwóch prezentacji w każdym semestrze, pełnienie funkcji sekretarza zajęć (dokonanie pisemnej syntezy wyników analiz przeprowadzonych w czasie zajęć i zredagowanie konkluzji). Aktywne uczestnictwo w redagowaniu końcowych konkluzji wieńczących cały cykl.
Literatura
Teksty źródłowe będą przesyłane studentom sukcesywnie z zajęć na zajęcia.
Opracowania ogólne:
BASZKIEWICZ Jan, Historia Francji, Wrocław - Warszawa – Kraków – Gdańsk, 1978, Ossolineum.
KOWALSKI Jacek, LOBA Anna i Mirosław, PROKOP Jan, Dzieje kultury francuskiej, Warszawa 2005, PWN.
ADAM Antoine, LERMINIER Georges, MOROT-SIR Edouard, Literatura francuska, tłum. A. Żarska, Warszawa 1980, PWN t. 1 i 2.
COUCHOUD Jean-Paul, Sztuka francuska, Tłum. E. Bąkowska, Warszawa 1985, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, t. 1 i 2.
DUBY Georges, MANDROU Robert, Historia kultury francuskiej. Wiek X – XX, tłum. H. Szumańska-Grossowa, Warszawa 1967, PWN.
DULEWICZ Andrzej, Słownik sztuki francuskiej, Warszawa 1977, Wiedza Powszechna.
DYBEŁ Katarzyna, MARCZUK Barbara, PROKOP Jan, Historia literatury francuskiej, Warszawa 2006, PWN.
CRAVERI Benedetta, Złoty wiek konwersacji tłum. J. Ugniewska i K. Żaboklicki, Warszawa 2009, Oficyna Naukowa.
PŁAŻEWSKI Jerzy, Historia filmu francuskiego.1895-2003, Warszawa – Paryż 2005, Editions Spotkania.
BACZKO Bronisław, Rewolucja. Władza, nadzieje, rozterki, tłum. W. Dłuski, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010.
SENKOWSKA-GLUCK Monika, Żyć po rewolucji, Wrocław – Warszawa – Kraków, 1994, Ossolineum.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: