Czego zwierzęta uczą nas o polityce? 3700-KON128-AL
Mające charakter konwersatoryjno-warsztatowy zajęcia poświęcone będą wybranym tekstom kultury – filozoficznym, literackim, popkulturowym – poświęconym uwzględnieniu zwierząt w perspektywie politycznej. Zajęcia będą w dużej części współtworzone przez studentów, prezentujących podczas każdego ze spotkań referaty oparte na wybranych lekturach lub własnych propozycjach podejścia do tematu.
Dokładny zestaw tematów zostanie uzgodniony ze studentami. Poniżej znajduje się lista przykładowych zagadnień.
1. Perspektywy posthumanistyczne (Massumi, Braidotti)
2. Perspektywy liberalno-demokratycznae (Nussbaum, Donaldson i Kymlicka)
3. Perspektywy rewolucyjne (Deleuze i Guattari, Braidotti)
4. (Nie)obecność zwierząt w myśleniu biopolitycznym (Foucault, Agamben, Wolfe)
5. Polityczne implikacje etycznych teorii uwzględniających zwierzęta (Singer, Regan, Cavalieri)
6. Gaja i teorie symbiotyczne w interpretacji politycznej (Lovelock, Margulis, Haraway, Lingis)
7. Fikcyjne społeczności zwierzęce i ludzko-zwierzęce (Folwark zwierzęcy, Zootopia, Maddaddam)
8. Metafory polityczne w opisie życia zwierząt (Królowe pszczół, lew jako król dżungli etc.)
9. Lekcje z historii współżycia zwierząt i ludzi (udomowienie, oddalenie, komodyfikacja)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W02 zna w pogłębionym zakresie terminologię nauk humanistycznych i społecznych i umie ją wykorzystywać
K_W06 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
K_W07 zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją
K_W10 ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
K_W13 zna różne metody interpretacji tekstu literackiego i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
K_U01 potrafi w szerokim zakresie selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U05 posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
K_U13 potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
Kryteria oceniania
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność. Dopuszczalne są dwie nieobecności, pozostałe wymagają zaliczenia indywidualnego. Do zaliczenia zajęć konieczne jest również wygłoszenie referatu i terminowe przesłanie pracy pisemnej.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
1/ aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów podczas zajęć (40% oceny końcowej);
2/ przygotowanie i wygłoszenie referatu (30%);
3/ przygotowanie pracy pisemnej (7 stron), w której student przedstawia wybrany przez siebie problem związany z głównym tematem zajęć (30%).
Literatura
Dokładna lista lektur omawianych na zajęciach będzie ustalana pomiędzy prowadzącym a uczestnikami. Przykładowe lektury:
G. Agamben, The Open: Man and Animal, przeł. K. Attell, Stanford: Stanford University Press 2004 (fragmenty). Fragmenty w wersji polskiej dostępne w: G. Agamben, Otwarte, przeł. P. Mościcki, „Krytyka polityczna” nr 15 (lato 2008).
M. Atwood, Maddaddam, przeł. T. Wilusz, Warszawa: Prószyński i S-ka 2017.
R. Braidotti, Transpositions. On Nomadic Ethics, Cambridge: Polity Press 2006.
R. Braidotti, Po człowieku, Warszawa: PWN 2014.
G. Deleuze, F. Guattari, 1730 – Stawanie-się-intensywnym, stawanie-się-zwierzęciem, stawanie-się-niedostrzegalnym, [w:] Tysiąc plateau, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana 2015.
S. Donaldson, W. Kymlicka, Zoopolis. A Political Theory of Animal Life, Oxford: Oxford University Press 2011.
D. Haraway, Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek [w:] A. Gajewska (red.) Teorie wywrotowe, Poznań: Wyd. Poznańskie 2012, s. 241–260.
A. Lingis, „Animal Body, Inhuman Face”, in: C. Wolfe (ed), Zoontologies. The Question of the Animal, Minneapolis/London: University of Minnesota Press 2003.
J. Lovelock, Gaja : nowe spojrzenie na życie na Ziemi, przeł. M. Ryszkiewicz, Warszawa: Prószyński i S-ka 2003.
L. Margulis, Symbiotyczna Planeta, przeł. M. Ryszkiewicz, Warszawa: "CiS", 2000.
M. Nussbaum, Beyond “Compassion and Humanity”: Justice for Nonhuman Animals [w:] Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership, Cambridge, MA: Harvard UP 2006, s. 325–416.
B. Massumi, What Animals Can Teach Us About Politics, Durham and London: Duke University Press 2014.
G. Orwell, Folwark zwierzęcy: bajka, przeł. B. Zborski, Warszawa: Muza 2017.
C. Wolfe, Before the Law. Humans and Other Animals in a Biopolitical Frame, Chicago: University of Chicago Press 2013.
Zootopia, reż. B. Howard, R. Moore
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: