- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ćwiczenia z widzenia 3700-KON123-AL-OG
Konwersatorium będzie połączeniem prostych ćwiczeń (np. „pokaż i opowiedz”) z krytyczną dyskusją na temat wybranych lektur z zakresu „studiów wizualnych”. Ćwiczenia mają cel podwójny. Jednym jest „pokazać widzenie” przez rozwijanie wnikliwości postrzegania otaczającego świata, uważności, krytycyzmu wobec nadmiaru bodźców wizualnych. Chodzi przy tym również o pobudzanie wyobraźni oraz trening pamięci wzrokowej. Korzystać tu będziemy z niektórych doświadczeń dydaktycznych uczelni artystycznych. Ponieważ zajęcia adresowane są przede wszystkim do humanistów, ich drugim celem jest wyrabianie i doskonalenie umiejętności językowych, zdolności „wysłowienia” doświadczeń wizualnych. Niektóre ćwiczenia będą miały charakter zespołowy. W toku zajęć przewiduje się realizację pomysłów i inicjatyw studentów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efektem zajęć w zakresie wiedzy będzie poznanie podstawowych założeń „studiów wizualnych” poprzez wspólną (także krytyczną) analizę klasycznych lektur z zakresu „Visual and cultural studies”
Główne efekty konwersatorium leżą w zakresie wyrabiania umiejętności analizy sposobów widzenia, rozpoznawania wizualnych kodów kulturowych, pogłębienia predyspozycji odbiorczych (nie tylko w zakresie sztuk wizualnych). W kontekście programowych założeń studiów Artes liberales szczególne znaczenie powinno mieć rozwijanie zdolności dostrzegania wspólnoty różnych mediów: wizualnych i audialnych.
Rozwijana ma być umiejętność opisu i analizy mediów wizualnych, wzbogacanie języka, także dzięki sięganiu do tekstów literackich i poetyckich.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie wykonywanie kolejnych ćwiczeń, przygotowania lektur oraz aktywność na zajęciach
Literatura
Antropologia kultury wizualnej, opracowanie Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 (wybrane artykuły)
Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, przeł. Jolanta Mach, Gdańsk 2004
Mieke Bal, Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Questiones”, przeł. Mariusz Bryl, Poznań 2010, s.839-899 (wraz z dyskusją z autorką tamże)
Wojciech Bałus, Czytać czy widzieć? w: tegoż Efekt widzialności, Kraków 2013, s. 11-24
John Berger, Sposoby widzenia, przeł. Mariusz Bryl, Poznań 1997
Johnatan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. Łukasz Zaremba, Iwona Kurz, Warszawa 2009
Nicolas Mirzoeff, Podmiot kultury wizualnej, przeł. Mariusz Bryl, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Questiones”, Poznań 2010, s.795-815.
W.J.T.Mitchell, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa 2013
Bohdan Paczowski, Oko Brodskiego. Widzialność słowa, w: tegoż, Zobaczyć, Gdańsk 2005, s.133-148.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: