- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bałkańskie miejsca pamięci 3700-KON106-AL-OG
Seminarium/konwersatorium prezentuje miejsca pamięci na Bałkanach w szerszym kontekście problematyki pamięci, tradycji, kształtowania się kanonów narodowych w kulturach odbudowujących swoją tożsamość i w różnym okresie „wychodzących” z Imperium Osmańskiego/byłej Jugosławii/ bloku wschodniego: począwszy od początku w. XIX, poprzez przełom XIX i XX , aż po koniec ostatniego stulecia.
Problematyka bałkańskiej specyfiki przedstawiana jest studentom przez prowadzącą w formie dwóch/trzech autorskich wykładów dotyczących bałkańskich miejsc pamięci, pamięci historii, tradycji i kanonów narodowych kształtujących się na Bałkanach od XIX wieku oraz map mentalnych/kognitywnych.
Wykłady są podsumowaniem i egzemplifikacją obowiązkowych lektur teoretycznych i problematyki dyskutowanej wspólnie ze studentami wcześniej i obejmują kwestie różnic między pamięcią narodową np. serbską i albańską w odniesieniu do Kosowa, między kształtującymi się kanonami tradycji narodowych np. macedońskiej, bułgarskiej, greckiej, wreszcie ukazują także przykłady miejsc/miast wielokulturowych i wieloreligijnych takich jak Sarajewo, czy Saloniki/Selanik/Solun, czy Istambuł/Konstantynopol/Carigrad w czasach osmańskich, w których różne tradycje narodowe współistniały ze sobą.
Zasadniczym celem zajęć jest zaprezentowanie dyskusji o pamięci i kanonie narodowym, dla której szersze, a zarazem zrozumiałe tło stanowią polskie spory o pamięć i kształt kanonu narodowego. Problematyka bałkańska pełni zatem funkcje przede wszystkim ilustracyjną, pomagającą zrozumieć różne punkty widzenia. Zarazem jednak egzemplifikacja bałkańska (np. w odniesieniu do Shoah) jest funkcjonalna także z tego powodu, że skłania do postawienia pytań zasadniczych o to, co uważamy za „nasze”, kto pełni rolę obcego w „naszej tradycji”, wreszcie jak pamiętamy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych K_W02
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury w powiązaniu z tradycją K_W07
Student w zakresie umiejętności:
- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej K_U05
- potrafi samodzielnie zaanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych K_U11
- potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców K_U13
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K06
- rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych K_K07
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy K_K08
Kryteria oceniania
Student jest oceniany za prezentację lektury teoretycznej (z listy lektur), udział w dyskusji i 2/3 kolokwia, które odbywają się po autorskim wykładzie prowadzącej lub zaproszonego gościa. Wykłady są zaplanowane po kilku lekturach, prezentowanych przez studentów i dyskutowanych na zajęciach i są bałkańską ilustracją omówionej problematyki. Ocena końcowa jest rezultatem udziału w dyskusji,
pozytywnego zaliczenia dwóch/trzech kolokwiów i kilku prezentacji oraz umiejętności przygotowania problemów do dyskusji.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. E. C. Tolman, Cognitive maps in rates and man, Psychological Review 55, 1948, pp. 189-208.
2. J.Szacki, Tradycja. Zarys problematyki, Warszawa 1971.
3..A. Szpociński, Kanon historyczny, „Studia Socjologiczne” 4, (91) 1983, s. 129-146.
4..P. Nora, Realms of Memory: Rethinking the French Past., New York: Columbia University Press.
5.M. Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002.
6.J. Assman, Pamięc zbiorowa i tożsamość kulturowa (przekład S. Dyroff, R. Żytyniec), „Borussia 29 (2003).
7.M. Kula, Wybór tradycji, Warszawa 2003.
8.A. Szpociński, Miejsca pamięci, „Borussia” 29, Olsztyn 2003, s.17-23.
9.A.D.Smith, The Antiquity of Nations, Cambridge 2004.
9.Jan Pomorski, Punkt widzenia we współczesnej historiografii, Punkt widzenia w języku i kulturze, Lublin 2004, s. 11 – 32.
11.J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
12. R. Grzegorczykowa, Pojęcie językowego obrazu świata w: Językowy obraz świata, pod. Red J. Barmińskiego, Lublin 2004, s. 39-46.
12.12.A.Szpociński, P. Kwiatkowski, Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa 2006.
13.J.Sujecka, Bałkańskie miejsca pamięci. Pojęcie Macedonii w bułgarskiej i macedońskiej czasoprzestrzeni kulturowej, „Borussia” 37, 2006 s. 76 – 88.
15.P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapominanie, Kraków 2006.
16.G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków2008.
17.Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, pod red. A. Szpocińskiego, Warszawa 2009.
18. L. Wolff, Inventing Eastern Europe. The Map of Civilization on the Mind of the Enlightenment, Stanford University Press 1994.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: